”Trodde jag skulle tugga 30 gånger”

Zandra utvecklas, del 5: Mindful eating

Foto: Privat
Innan jag börjar äta försöker jag andas sex djupa andetag med fokus på maten och på känslan i min kropp. Sedan är det dags att hugga in!
HÄLSA

Det sägs att det tar 21 dagar att ändra en vana. Krönikören Zandra Lundberg har fått uppdraget att förbättra sin livsstil.

De senaste tre veckorna har hon ägnat sig så helhjärtat det går åt: Mindful eating

Hej Zandra! Zandra Lundberg, 26, bor i Enskede med man och hund. Är krönikör, reporter och bloggare. Styrketränar ibland, yogar oftast.

Första gången jag hörde talas om mindful eating tänkte jag direkt på ”russinet”.

”Russinet” är en övning som en av mina kompisar gjorde då hon gick en mindfulnesskurs.

Deltagarna fick sitta i en ring med varsitt russin i handen. De skulle lukta på russinet, känna på russinet, titta på russinet, ja till och med lyssna (!) på russinet. Därefter skulle de stoppa russinet i munnen och gemensamt uppleva allt som hände när russinet låg där inne.

Efter att ha hört den här historien har jag inbillat mig att mindful eating handlar om att äta jättelångsamt och tugga maten 30 gånger innan det är okej att svälja. Det är en rätt vanlig fördom, konstaterar kostrådgivaren Elin Borg. Hon har skrivit boken ”Mindful eating – lyssna på din kropp och ta kontroll över ditt ätande” vars övningar jag har valt att följa.

– Ofta nämns inte det faktum att en stor del av träningen i mindful eat­ing handlar om att bli mer medvet­en om varför man äter det man äter.

Hon menar att det förstås är lättare att äta medvetet om du äter i relativt lugn takt, utan att glo på mobilen eller tv:n. Men det är viktigt att försöka hitta ett tempo som pass­ar just dig.

– Försök äta med nyfikenhet och se dina små pauser i ätandet som något som känns behagligt och avslappnande snarare än som ett tvång till att äta långsamt. Mindfulness handlar aldrig om tvång och regler utan om närvaro i det du gör just nu.

Jag äter ofta framför datorn. Jag äter snabbt, en middag är överstökad på 5–6 minuter. Ibland vet jag inte ens varför jag äter, det bara råkar slinka med några bitar mörk choklad till kvällsteet.

När jag påbörjar mina tre veckor med mindful eating ska jag föra dagbok på vad, men framför allt VARFÖR jag äter.

Det visar sig rätt snabbt att jag nästan dagligen äter någonting utan att vara hungrig. Ena dagen fikar jag med en kompis och blir sugen på en kaka, andra dagen stoppar jag i mig en knäckemacka för att jag känner mig stressad. Småsaker slinker ner utan att jag ens reflekterar över det.

Nu är jag uppmärksam. Är jag hungrig eller bara vrålsugen?

Den första veckan har jag svårt att komma ihåg att skriva upp allt jag ätit, men vecka två går det på rutin. Jag närmar mig kylskåpet och frågar mig direkt ”varför?”.

Förutom dagboken gör jag också olika övningar. Första veckan är det meditation­er, och det är väl okej. Men sedan dyker det upp andra övningar jag har svårare för.

En övning går till exempel ut på att gå in i mataffären/ett bageri och vara där i tio minuter för att sedan gå ut utan att ha köpt någonting. Det är jättesvårt! Jag känner att jag blir lite ilsken av övningen.

Känns inte det här onödigt och fånigt? muttrar jag för mig själv när jag sitter på mitt stamkafé med surdegsbröd och kanelbullar framför näsan.

En annan övning går ut på att stanna upp när maten väl står framför mig på bordet. Ta tre djupa andetag med fokus på hur det känns i min kropp, sedan tre djupa andetag med fokus på maten.

Det är svårt att komma ihåg men jag blir bättre och bättre. Efter tre veckors övn­ing är jag mer medveten än någonsin om vad jag faktiskt håller på med vid köksbordet.

FAKTA

Plus och minus

Jag är betydligt mer medveten om varför jag stoppar saker i munnen.

Jag kastar inte i mig maten.

Mättnadskänslorna blir tydligare.

Det är svårt att hitta motivationen att kasta sig ner på golvet och börja.

Det känns lite fånigt.

Grannarna är nog inte så glada.

Källan till alla mina mindful eating-kunskaper!

Att äta mindful

VAD ÄR GREJEN?

Ätandet blir ett medvet­et val och en upplevelse i stället för något som sker på grund av vanor eller känslomässiga eller impulsmässiga behov. Målet är att du ska vara medveten om varför, vad och hur du äter och hur din kropp påverkas. Jag har använt mig av boken ”Mindful eating – lyssna på din kropp och ta kontroll över ditt ätande” av Elin Borg samt appen ”Mindful eating journal”.

WOW-FAKTOR

Min hjärna ger mig numera en minianalys kring varför jag vill äta. ”Nu vill du äta för att du är stressad” säger den när jag är på väg att proppa i mig smågodis på bussen. Fantastiskt!

HÄLSOEFFEKT

Mitt ätbeteende har ändrats. Nu kan jag skilja på hunger och sug mycket bättre än tidigare. Vill jag så kan jag välja att mota bort suget och det vore ju märkligt om inte det gav positiva hälsoeffekt­er på sikt.

ARTIKELN HANDLAR OM