Längta till jobbet!

HÄLSA

Semestern är över. Hej vardag!

Känns arbetsveckan som en enda lång hinderbana mot fredagsmyset? Tänk om!

Den mesta tiden av ditt liv tillbringar du faktiskt på jobbet.

Vi får dig att längta dit!                                                    

Säger du ”Äntligen måndag”? Inte?

Vi fattar. Du är lite som folk är mest. Längtar till fredagen, längtar till semest­ern och de röda dagarna som blänker som rubiner i almanackan. Men – och nu kommer ett stort MEN:

– Vi tillbringar mer tid på jobbet än vad vi lägger på hobby, familj och fritid tillsammans, säger Christina Stielli, som skrivit boken ”Jag vill vara glad”, som är proppfull med inspiration för hur ditt liv, din vardag och din arbetsdag ska bli lite roligare och hur du kan förbereda dig på de smällar som livet ibland delar ut. För smockorna kommer, det tillhör liksom.

Skratt förlänger inte bara livet

Det faktum att du oftare befinner dig på jobbet än hemma, på golfbanan eller i hängmattan betyder alltså att det är ett fruktansvärt slöseri med tid att inte ha roligt alla dessa tisdagsmorgnar eller onsdagseftermiddagar som passerar i ditt liv. Och världens bästa bonus är också att om du har roligt så blir du mer kreativ, din hjärna funkar bättre och du löser problem snabbare. Formeln är alltså väldigt enkel: Ha roligt och bli smartare.

– Vi måste förstå lekens livsviktiga betydelse. Humor och skratt gör att du tänker mer flexibelt. Dessutom blir du mer attraktiv, du drar till dig fler människor och får vänner som i sin tur gör att du mår bättre, säger Christina, som själv jobbat på en arbetsplats där chefen en dag bestämde sig för att spela in arbetsdagen och räkna skratten för att se hur det egentligen stod till med arbetsglädjen.

Allt var frid och fröjd på den här arbetsplatsen, folk trivdes med sina uppgifter, de fikade tillsammans och gick regel­bundet på after work. Men hur ofta skrattade de egentligen? Vid första inspelningstillfället kunde de räkna till två ynka små skratt. Ett aktivt arbete för att höja skrattnivån satte

i gång, och några månader senare var de uppe i 70 skratt i slutet av en vecka. Det betydde minst ett skratt per person per dag. Målet var nått!

”Bygg en krockkudde”

Men hur ska du göra då? Hur ska du kunna vara glad, förväntansfull och full av energi om du inte tycker att du har

så mycket att se fram emot?

– Det är ingen skratterapi jag förespråkar, poängen är inte att gå runt och skratta åt allt. Det handlar i stället om att ta ansvar för hur vi möter det

vi råkar ut för i livet. Livet är jobbigt ibland men om vi har verktygen så klarar vi det bättre. Vi har ju bälte och krockkudde när vi kör bil, men hur skyddade är vi när går ut i vardagen? Bygg din egen krockkudde genom att träna på att vara glad, generös och känna tacksamhet. Nästa gång du

råkar ut för något tungt så kommer du att klara det bättre, säger Christina Stielli.

Så trots att du inte känner dig så himla hejsan-hoppsan kan det ändå vara värt att dra upp mungiporna, även om det till en början känns falskt och fånigt.

– Le på din arbetsplats. Det gör jättemycket för humöret och du blir bemött mycket trevligare. Ingen människa dras till en pessimist. Fundera på vem du vill vara på jobbet, vill du lysa upp rummet när du kommer in eller när du går ut? Studier visar också att positiva medarbetare ger ett glatt företag som i sin tur ger glada kunder som också är lojala.

Våga bjuda på dig själv

Christina berättar att ett skratt sitter kvar i kroppen i tre timmar. Tänk vad mycket lättare det är att ta det där jobbiga samtalet om du just har skratt­at.

– Vi ska naturligtvis ta jobbet på allvar, men inte oss själva. Om vi kan bjuda på oss själva och har lite distans blir allt lite roligare. Om vi kan se saker med humor, och självklart inte på bekostnad av någon annan, blir vi klokare och kreativare. 

FAKTA

Piffa mötet:

Dra på ledmotivet till ”Star Wars” – jättehögt! – när alla samlas för det dötrista budgetmötet.

Lägg vattenpistoler på bordet. Den som är onöd­igt negativ eller stör den som pratar blir skjuten.

Byt ut stolarna mot sittbollar.

Så här blir varje dag en toppendag:

Planera din dag

Du behöver inte vara en stel kontorsnisse!
Du vinner mycket på att våga skoja till det.

Med samma entusiasm som du planerar helgen ska du planera veckan. Gå igenom arbetsdagen och bestäm hur du vill känna dig när

du går hem från jobbet.

Prata med spegeln

Titta och säg högt: ”Vad vacker du är i dag!” Hjärnan vet inte vad som är fantasi och verklighet, och det vi upprepar för oss själva blir till slut sant.

Säg att du mår bra

Om någon frågar hur du mår svara fantastiskt och le. Hjärnan kommer att agera efter det här, och oavsett hur du mådde från början kommer du att vara gladare.

Träna tacksamhet

Säg tack till din granne, kollega, partner. Mejla en släkting eller en gammal lärare och säg tack. Påminn dig själv om det du är tacksam för, skriv ner i en bok eller i mobilen.

Passa på och njut

Smakar kaffet extra gott på morgonen? Fick du en komplimang av en kollega? Hjälp dig själv att dra i handbromsen när den flykt­iga stunden dyker upp.

Försök förstå

Tycker du att folk beter sig otrevligt eller konstigt? Utgå ändå från att alla människor gör sitt bästa. Det finns alltid en sida eller en anledning som du inte kan se just då.

Få roligare på jobbet!

Ge komplimanger! En komplimang är det snabbaste sättet att göra någon glad. Beröm ett bra genomfört jobb, ett välformulerat mejl eller en fin tröja.

Undvik gnällhörnan! Man måste inte alls ”få ur sig”. Släpp sådant som du är missnöjd med om du inte kan göra något åt det. Om du kan göra något åt det så gör det!

Poppa loss! Ta hjälp av musik om du har en trist arbetsuppgift.

Piffa dasset! Lägg en whiteboard­penna på toaletten med uppgiften: ”Skriv något på spegeln som gör nästa glad!”

Hela havet stormar! Byt plats med kollegan några timmar. Du blir förvånad över vilka nya tankar du kan få när du faktiskt ser allt från ett annat håll.

Viktoria Hansén