Träna upp din tillit

Mia Törnblom svarar på läsarnas frågor om inre hälsa

HÄLSA

Skriv till Mia! Har du ett huvudbry som du vill att Mia Törnblom ska hjälpa dig med? Mejla oss på [email protected]. Märk mejlet ”Fråga Mia!”.
 

Mia Törnblom skriver böcker, föreläser och utbildar tillsammans med sin man i ledarskap och medarbetarutveckling. I Wellness vill Mia inspirera, motivera och dela med sig av sina erfarenheter.

Hej Mia! Jag är i grund och botten en jovialisk person som har det rätt bra i livet, men ändå går jag omkring med en ständig oro och groende ilska. Jag har en lång akademisk utbildning i bagaget men har efter doktorsexamen endast lyckats få tidsbegränsade anställningar som förlängts månadsvis. Många av mina före detta kurskamrater går arbetslösa så jag intalar mig själv att jag ska vara glad för att jag åtminstone har jobb, men jag blir arg när jag ser resursslöseriet av människor som både vill och kan arbeta men som inte får jobb, medan kollegor blir sjukskrivna på grund av stress och för hög arbetsbelastning.

Jag berörs av allas kamp för ett dugligt liv och jag oroar mig över min framtid. Vi är sociala varelser som har samarbetat och hjälpt varandra att överleva i tusentals år, men plötsligt ska alla vara ultrakompetenta och skräddarsydda, redo att kämpa livet ut. Det gör mig så ledsen.

Vad kan jag göra för att inte duka under av alla negativa känslor?

My

SVAR: Tack snälla för din ärliga och oerhört angelägna frågeställning. När jag läser blir jag såklart också frustrerad och irriterad över att vi har så många olika strukturella fel och orättvisor i vårt samhälle. En del av mig vill svara att du ska engagera dig politiskt! Se till att de som har möjlighet att fatta beslut får ta del av hur det egentligen ser ut. Ska det behöva vara så att vi går miste om hur mycket kompetens och kunnighet som helst samtidigt som, precis som du säger, en grupp har så mycket press på sig att de riskerar att bränna ut sig?!?

Nätverka och låt inte systematiska problem stå i vägen för din egen lycka.

Och samtidigt är det ju så att du här och nu behöver lägga all kraft på att just du ska kunna förändra din situation. I en rekryteringssituation behöver du utstråla säkerhet och kraft och om du forsätter att oroa dig på detta sätt kommer du att utstråla det. Motsatsen till oro och rädsla är tro och tillit, med andra ord behöver du träna upp din tillit till att det i framtiden kommer att lösa sig för dig, att du kommer att hitta den anställningen du längtar efter.

I en situation som denna är det lätt att kasta ur sig olika käcka hejarop som mest riskerar att provocera, det har du just nu inte superstor nytta av tänker jag. Vad jag däremot skulle råda dig är att med hjälp av en mentor eller liknande sätta dig ner och göra en inventering av vad du kan, vad du vill och vad det finns för möjligheter till jobb som du i dag inte helt känner till.

Det är lätt att vi begränsar oss när vi låter oro om framtiden ältas runt i våra tankar. Att bolla sina tankar och sin oro med en utomstående person som själv har erfarenhet av just ditt område är en av de saker som kan ge kraft tänker jag.

En annan sak är olika typer nätverkande, vad finns det för nätverk inom ditt ämne? Finns det personer du är nyfiken på som du skulle kunna skicka ett mejl till och fråga om de kan tänka sig att bli bjudna på en kaffe och samtidigt dela med sig lite av sina erfarenheter? Jag tänker att du kommer hitta tro, tillit och hopp om du ser till att träffa personer som är där du skulle vilja vara.

Motverka dina rädslor

För att motverka oro och rädslor kan det vara bra att förstå mekanismerna bakom.

Alla rädslor går att plocka ner till tre olika saker:

 Rädslan för att förlora något vi har.

 Rädslan för att inte få något vi vill ha.

 Rädslan för att bli avslöjad.

Med andra ord ligger det som regel en ambition som grund till oro och rädsla.

SÅ TÄNK PÅ ATT:

Fråga dig själv vad det är du vill uppnå hellre än att repetera det du oroar dig för.

Exempelvis: jag vill lyckas i min karriär eller jag vill ha ett meningsfullt arbete där jag känner att jag gör nytta.

I utsatta situationer tappar vi ofta självförtroende så tänk på att regelbundet:

 Påminna dig om vilka dina styrkor är!

 Sätta upp små delmål som gör att du kan bocka av det du faktiskt gör för att närma dig ditt mål.

 Regelbundet skriva ner dina prestationer.

ARTIKELN HANDLAR OM