BLI KLOK SOM EN UGGLA

Foto: Thinkstock
HÄLSA

Bli lite smartare? Tack, hjärna!

Visst finns det intelligent liv på jorden. Du till exempel!

Och vill du att IQ-mätaren ska slå i taket är det bara att sätta i gång att träna. Wellness vet hur.    

Jo, intelligens är delvis något vi föds med, så lite orättvist är det. Men du kan absolut göra saker för att höja din IQ-nivå. Hjärnan fungerar som en muskel som når sin potential under rätt förhållanden. Boosta din hjärna och du ska se att den betalar tillbaka i smarta tankar.

– Att vara intelligent betyder att du snabbt kan se mönster som inte finns där från börj­an, att du ser hur saker och ting hänger ihop, säger Jenny Åkerman, medlem i Mensa och som håller föredrag om hjär­­na­ns möjligheter.

Hjärnan behöver också gympa

Så varför ska man bry sig om sin hjärna egentligen? Är det inte bra som det är, den skvalpar runt lite där uppe och gör sitt.

– Svaren på frågan är identiska med varför man ska träna sin kropp. Du blir gladare, friskare, trevligare. Du får dessutom lättare att tänka på andra och större tillgång till dig själv, säger Jenny Åkerman.

Hon tillägger att hon är övertygad om att vi är lite efter på det här med hjärnträning, och jämför med vårt stora intresse för hälsa och motion.

– För tio år sedan var det en hobby att hålla på med sport, men nu vet vi alla att vi måste röra på oss för att må bra. Detsamma gäller hur vi tar hand om hjärnan. Vi kommer snart att ta hand om den på samma sätt som kroppen.

Foto: Thinkstock

Lär dig se lösningen

Logiskt tänkande är inte bara bra att kunna när du ska ta en vägbeskrivning eller räkna ut skatten, det är också bra att ha i alla typer av relationer. Det ger dig bättre förutsättningar att tackla sådant som annars kanske bara blir bråk och gnäll. Jenny Åkerman tar ett exempel: Både du och din älskling är dölessa på att ingen går ut med soppåsen. Ni börjar anklaga varandra, den ena är lat och den andra är en slarver. Men vad vill ni egentligen? Jo, få ut soporna. Ni har ett gemensamt problem som ska lösas.

Är du intelligent så ser du det och ni kan tillsammans komma fram till hur ni ska få ut soppåsen på bästa sätt utan någon

pajkastning.

Hitta motivation

Linnéa Segerstedt studerar teknisk fysik på universitetet och var med i SVT:s program ”Genikampen”. Hennes favoritcitat om inte­lligens och livet i stort kommer från Gustav Borgefalk som var med i samma program: ”Vi föds alla till genier, vi blir bara förstörda längs vägen”.

– Intelligens handlar så mycket om vad som intresserar oss. Tycker vi ett ämne är tråkigt så kommer vi aldrig att lära oss det, hur enkelt det än är. Och tvärtom – även om ett ämne är jättesvårt så kan vi med lätthet klara det om vi är motiverade, säger Linnéa Segerstedt.

Hon är övertygad om att hög intelligens inte är ett mål i sig att eftersträva men att vi når det målet när våra kroppar och våra hjärnor mår bra.

– När vi är på vår fysiska och mentala topp blir vi också intelligenta på det sätt som vi är menade att vara. Alla har vi olika förutsättningar och intressen, men den personliga toppen för vår IQ kommer vi bara till om vi tar hand om oss. Att bli

intelligent är som att bli kär, det slår till när du minst anar det, när du mår bra i allmänhet är du mottaglig! 

Ett genis smartaste tips!

Jenny Åkerman, Mensamedlem och föreläsare.

 Sov lagom mycket! Under sömnen återhämtar sig hjärnan och sorterar dagens intryck. Du blir lite ding i kolan både om du

sover för mycket och för lite. Lär dig hur mycket sömn du behöver för att fungera optimalt.

 Ät bra och varierat! Håll inte på med några bantningskurer – då rubbar du hjärnans balans.

 Undvik större mängder av alkohol. Droger och mycket alkohol gör att hjärnan slutar producera dopamin, ett ämne du behöver för att kunna känna lycka.

 Använd skallen! Var inte så snabb på googlingen, miniräknaren, inköpslistan och gps:en.

 Träna på använda alla sinnen. Luktsinnet är snabbare än synen till exempel. Note­rar hur det luktar omkring dig.

 Dagdröm! Einstein fantiserade om att han red på en ljusstråle och den tanken fick senare en nyckelroll i relativitetsteorin.

 Samtala med folk som inte har samma åsikt som du!

 Lär dig meditera på ditt eget sätt. Det kan vara att gå i skogen eller lyssna på musik. Huvudsaken är att du släpper tankarna.

Fler vassa knep från coachen!

Linnéa Segerstedt, deltagare i SVT:s ”Genikampen”.

 Vila i att du är intelligent. Ofta är det de mentala hindren som stoppar oss.

 Var ute under bar himmel! Redan de gamla filosoferna promenerade. Jag är säker på att promenader kan fungera förlösande när det gäller bra idéer.

Träna kroppen. Hjärnan behöver syre och mår kroppen bra så mår tank­arna bra.

 Ät raw food. Det här är en personlig upplevelse och jag har ingen forskning som stöder det, men när jag under några månader levde på raw food upplevde jag att jag blev smartare, att det var lättare att tänka. Om du äter svårsmält mat går det åt mycket energi till att ta hand om den, men när det gäller raw food får du mycket energi över.

 Umgås med andra människor! Andras tankar fungerar som katalysator för dina egna. Vidga dina vyer och träffa människor med andra livserfarenheter.

 Om du tycker att det är roligt med klassisk hjärngympa som korsord och sudoko så träna på det. Är du inte det minsta road så kan du lära dig låttexter utantill.

 Ägna dig åt mindfulness! Det har visat sig att det ändrar din hjärnstruktur och att din medkänsla växer. För mig är yoga

vikt­igt – kropp och tanke smälter samman och mentala hinder blir mindre.

 Gör något kreativt – måla, musicera eller skriv! Då kommunicerar dina hjärnhalvor bättre och du får ökad hjärnkapacitet.

Viktoria Hansén