Lek dig lycklig!

Foto:
FOTO: SHUTTERSTOCK
HÄLSA

Barn är hälsoproffs och träningsgenier – utan att veta om det. Lite regn eller vind stoppar inte dem, utan de leker sig lyckliga, starka och friska. Se och lär!

1. Pyssla och pussla

Studier visar att det är nyttigt för hjärnan att ta en paus från det man brukar göra och fokusera på något helt annat. Släpp likt barnen loss hjärnan på riktigt. Skapa fritt utan krav på resultat: Rita, måla, trä pärlor eller sy – gärna samtidigt som du sjunger. Det gör dig avslappnad och släpper loss din kreativitet.

2. Fira dig själv

Barn är fantastiska på att klappa om sig själva. De hurrar, dansar och sjunger så snart de lyckats med något och hittar på segergester likt Zlatan. Lär av dem. Gör en high five med din kompis eller partner – eller dig själv – när du blivit färdig med saker. Gratulera dig själv och njut av andras succé. Prova och du inser snart att man faktiskt blir vardagsgladare.

3. Hoppa dig i form

En billigare och enklare motionsform är svårare att hitta, så hoppa hopprep! Ditt hjärta, flås och balans får fantastisk träning och dessutom är det barnsligt roligt om du skippar disciplinen och bara njuter. Använd ett lagom långt hopprep och ställ dig med båda fötterna mitt på repet. Ändarna på repet ska nå upp till bröstvårtorna.

Hoppa in dig, sedan kan du hoppa omväxlande på vänster eller höger ben, hoppa på stället, framåt eller i cirklar.

4. Låna en fyrfota

Djur är fantastiska lekkompisar, speciellt hundar. De lurviga fyrtassade ger dig kärlek och välmående samtidigt som de alltid blir lika lyckliga av att få leka – och glädjen smittar av sig. En snabblek är att ta en näve minibitar mat, som du kastar ut i gräset/blåbärsriset. Hunden blir överraskat lycklig och får en uppgift den tar på största allvar. Eller så kastar du boll och leker ”först till bollen”. En springtävling du troligen förlorar, men som gör dig glad. Är du riktigt motiverad? Träna agility – hinderbana – med jycken och omfamna ditt inre barn till fullo.

Linda Newham

ARTIKELN HANDLAR OM