Zzzussa sött

Foto: SHUTTERSTOCK
HÄLSA

Få vardagsproblem är så ovälkomna och irriterande som sömnlöshet.

Och du blir inte bara hängig dagen efter en vaknatt – på lång sikt kan sömnsvårigheter till och med påverka ditt immunförsvar.

Så här övar du dig till bättre sömn!

Du vrider och vänder dig, sparkar av dig täcket, öppnar fönstret, läser lite – men likförbannat vägrar sömnen infinna sig. Samtidigt som fåglarna sätter igång utanför fönstret kommer tankarna om hur trött man kommer att vara på morgonen, att man kommer däcka klockan 14 och att man kan kyssa eftermiddagens inplanerade träningspass hejdå redan nu.

Medan majoriteten svenskar faktiskt sover bra upplever de flesta någon gång i livet att de har sömnsvårigheter, och upp till en fjärdedel tampas med återkommande problem. Allra vanligast är sömnproblem bland kvinnor i åldern 30-50 och bland kvinnor i åldern 18-24 har sömnproblemen tredubblats under de senaste 30 åren, visar forskning från Stressforskningsinstitutet.

– Ökningen kan bero på en mängd faktorer. Samhället, informationsflödet, miljön och våra vanor har förändrats markant och det är svårt att veta vad som specifikt påverkar våra sömnmönster, säger Johan Edbacken, legitimerad psykolog.

Tio procent har sömnsvårigheter

I sitt yrke träffar han några av de cirka tio procent svenskar vars sömnsvårigheter klassas som insomni. Vad som orsakar den här utdragna perioden av sömnlöshet varierar.

– Man kan ha insomni i släkten eller så har det kanske hänt något negativt i ens liv. Men det kan också handla om en omställning – som att gå tillbaka till jobbet efter semestern, säger Johan Edbacken.

Och när man en gång börjat uppleva problem med sömnen är det lätt hänt att det hela blir en ond cirkel: Du stressar över att du inte ska kunna somna och stressen i sig bidrar till din sömnlöshet. Att koncentrera sig på siffror kan bli en mani – när la jag mig, när ska jag stiga upp, hur många timmar sov jag?

Men medan man brukar säga att åtta timmar är lagom med sömn, varierar det som så mycket annat från person till person. Allt mellan sex och nio timmar är normalt, beroende på ditt individuella behov. Att dessutom ha några sämre nätter per månad är inte heller konstigt, liksom att vakna fyra-fem gånger per natt bara för att somna om igen.

– Dessutom förändras ditt sömnbehov under livets gång. När man är yngre är det vanligt att man har svårt att somna medan äldre upplever att de vaknar flera gånger per natt, säger Johan Edbacken.

Så påverkas du

Att sova dåligt i perioder är helt ofarligt men dålig sömn kan ge effekter redan dagen efter en sömnlös natt. Ditt minne, koncentration, initiativförmåga och motivation påverkas negativt. Handlar det om flera veckor av dålig sömn kan man drabbas av utmattning, depression, nedstämdhet och ångest. Till och med immunförsvaret kan få sig en smäll och man kan bli smärtkänslig.

År 2008 uppskattade man att sömnsvårig­heter kostade samhället cirka 3 miljarder kronor varje år, från vårdkostnader till produktionsbortfall. 

Lider du av dålig sömn i flera veckor kan det vara värt att kontakta vården. Med hjälp av till exempel kbt kan man testa sig fram till vad som fungerar bäst i sömnväg. Ibland kan det röra sig om enkla saker som att minska sitt kaffedrickande eller att lägga sig tidigare eller senare på kvällen. Men det kan också röra sig om ens aktivitetsnivå, att man inte rör på sig tillräckligt eller att man stressar mycket och inte kan varva ner.

Sover du dåligt i perioder tipsar Johan Edbacken dig om att kartlägga din sömn.

– Skriv ner hur du sover, fundera på vad som skulle kunna förbättra din sömn och så testar du.

Katarina Wendelin

ARTIKELN HANDLAR OM