Alla pratar om gröna kaffebönor

Fenoliska antioxidanter finns i olika former, och hittas bland annat i grönt te, fullkornsprodukter, citrusfrukter, gröna bladväxter, hallon, björnbär, blåbär, granatäpple och jordgubbar.
MAT & DRYCK

Det marknadsförs som ett viktminskningspreparat.

Extrakt av den gröna kaffebönan ska göra oss smala och friska, snabbt.

Men är viktminskning verkligen så enkelt som en kopp kaffe?

Hajpen kring den gröna kaffebönan fick ordentlig fart hos Dr Oz för ett drygt år sedan. Den karismatiske turkisk-amerikanske läkaren startade sin showbiz-karriär som återkommande medicinsk expert i the Oprah Winfrey show för tio år sedan. Så småningom fick han ett helt eget tv-program, ”The Dr Oz show”.

Under våren 2012 ägnade Dr Oz i stort sett ett helt program åt den gröna kaffebönan. Extrakt av den gröna kaffebönan, menade Dr Oz, hade visat sig vara ett effektivt kosttillskott för personer som vill gå ner i vikt.

Den inställningen grundande han, så vitt vi vet, på ett test som han själv genomfört på ett hundratal av sina gäster. Resultatet av testet presenterades i programmet.

Personerna som ätit grönt kaffebönsextrakt på uppmaning av tv-doktorn hade tappat i vikt, 450 gram i veckan, utan att göra några andra förändringar i sin livsstil i övrigt. De som fått placebo, förklarade Dr Oz, hade inte tappat i vikt alls.

Bönorna sålde som smör

Kapslar med extrakt av den gröna kaffe-bönan fick omedelbart efter programmet strykande åtgång i amerikanska hälsokostbutiker. Svetol, marknadsfört av hälsokostjätten Naturex, blev snabbt ett av de största märkena på marknaden. Succén var ett faktum.

Som med så många andra amerikanska hälsotrender dröjde det inte länge förrän surret från den gröna kaffeflugan tagit sig över Atlanten. I dag säljs flera preparat med varierande halter grön kaffeböna även i svensk hälsokosthandel under förespegling att de kan hjälpa dig att gå ner i vikt. Som så ofta när ett piller eller preparat utmålas som en enkel lösning på ett komplext problem gör vi klokt i att stanna upp och fråga oss, vad är det här för något egentligen?

Lär dig gilla klorogensyra

Alltså: Gröna kaffebönor är sådana som skördats och fermenterats, men inte rostats. Den gröna kaffebönan innehåller något som kallas för klorogensyra. Det gör förvisso även den rostade kaffebönan, men halterna av klorogensyra sjunker under rostningen.

Enligt tillverkarna av grönt kaffeextrakt fungerar klorogensyra som en signalsubstans som ska få vår lever att i första hand använda det inlagrade kroppsfettet i stället för det fett vi får i oss via maten. Dessutom, menar de gröna kaffeförespråkarna, kan klorogensyra fördröja kroppens förmåga att ta upp socker, det hämmar det så kallade glukosupptaget.

Att fördröja glukosupptaget kan vara positivt för hälsan, och klorogensyra är ett av flera ämnen som delvis gör det. Men man behöver inte just grönt kaffe för att uppnå den effekten.

– Det kan göras på en mängd naturliga och effektiva sätt, exempelvis genom att äta frukter i stället för att dricka juice, äta sötsaker vid måltider i stället för som mellanmål, säger Göran Petersson, biträdande professor i kemisk miljövetenskap vid Chalmers.

Hjälpmedel – inte en genväg

Kaffesyran som frigörs från klorogensyra är en så kallad fenolisk antioxidant, förklarar han. Fenoliska antioxidanter kan, precis som flera andra antioxidanter, ha positiva hälsoeffekter.

– Men klorogensyra tillhör knapp­ast den bästa och viktigaste fenoliska antioxidanten, säger Göran Petersson och konstaterar att kaffebönsextrakt inte är bästa vägen till viktnedgång och förbättrad hälsa.

Snabba lösningar är sällan det.

– Klart att många vill tjäna pengar på piller, men tyvärr lurar det många, säger han.

Grundproblemet bakom fetma är, enligt Göran Petersson, ett högt intag av socker och stärkelse. Att under en längre tid överkonsumera snabba kolhydrater i form av godis, bakverk, läsk och vitt mjöl kan göra oss feta.

– Ett överdrivet intag av kolhyd­rater ökar nämligen fettinlagringen. Dessutom kan det göra att kroppen utvecklar insulinresistens, ett förstadium till diabetes och svårare bukfetma, säger Göran Petersson.

Det kan låta trist, men att tänka mer på vad man äter, i möjligaste mån välja bort snabba kolhydrater och äta mer frukt och grönt är det som gäller för den som vill nå en hälsosam vikt och ge kroppen allt den behöver. Ett grönt kaffepiller om dagen får dig förmodligen inte att rasa i vikt men är inte heller skadligt för den som vill prova.

FAKTA

Glukosupptaget – hur socker blir till fett

De kolhydrater vi får i oss via mat bryter vi främst ner till glukos. Glukos går direkt ut i blodet och kallas blodsocker. En del glukos omvandlas i lever och muskler till glykogen som kroppen senare kan använda som energi.

Ett överskott av glukos ökar blodsockernivån, något som i sin tur höjer halten av hormonet insulin. Glukos omvandlas till fett, men högre insulinnivåer gör också att fetter från maten vi äter lagras i fettceller och ökar bukfetman.

MIA SAHL