12 lätta val i sommar

Fyll picknikkorgen lätt och rätt!

Vilka är dina picknickfavoriter?
MAT & DRYCK

Semestertider är frestelsetider. Vi vet hur det är när godsakerna drar som magneter.

Knepet är att inte säga nej, utan att säga ... nja!

1. BYT LATTE MOT SVART KAFFE

Om du krämar på med en stor latte om dagen gjord på standardmjölk kan du lägga på dig tio kilo på ett år. Välj i stället en kopp svart kaffe! Behöver du mjölk i så släng i en skvätt lätt- eller minimjölk.

2. BYT AIOLI MOT GUACAMOLE (eller salsa)

Byter du ut den feta majonnäsen mot guacamole eller tomatsalsa fintar du bort en hel drös onödiga kalorier men får ändå njuta av en lyxig sås till grillen eller räkorna.

3. BYT LÄSK MOT SMAKSATT VATTEN

Vill du helt stryka kalorierna från listan? Drick vatten och inget annat! Du behöver inte ens lägga pengar och muskelkraft på att bära hem vattnet från affären, boosta i stället kranvattnet med färska bär och frukter eller lite gurka. Gott och snyggt!

4. BYT GRÄDDGLASS MOT FROZEN YOGHURT

Det är såklart lyxigt att ha en bytta glass i frysen att ta fram när andan faller på. Men kanske onödigt gräddigt. Blanda i stället färska hallon med kesella och frys in (smaksätt med ett uns vaniljsocker om du tycker det blir för surt) eller mixa lättyoghurt med bär och frukt och vips så har du smarrigaste sommarfixen i frysen.

5. BYT TORKAD FRUKT MOT FÄRSK FRUKT

Nej, vi vet, frukt är INTE godis. Men ska du ändå avstå karamellerna kan du gå hela vägen och välja sorten som har lägsta dosen socker, och det är den färska frukten. Se särskilt upp med torkad ananas och papaya eftersom de brukar innehålla extra tillsatt socker.

6. BYT CHIPS MOT POPCORN

Soliga dagar kräver sitt salt, och att få dyka ner i chipsskålen kan vara lika härligt som ett svalkande kvällsdopp. Men det är lätt att drunkna i kalorier. Poppa lite popcorn i stället! Och de nya forskningsrönen som säger att en portion popcorn täcker mer än 70 procent av det dagliga intaget av fullkorn ger vi två tummar upp. (Men kom ihåg att om du vill behålla näringen i majsen måste du poppa i kastrull med rapsolja, inte använda mikrovågsugnen.)

7. BYT VITT BRÖD MOT FULLKORN

Det grova brödet håller dig mätt längre och mindre sugen på att småäta. Ägna regniga dagar åt att baka eller cykla till bageriet!

8. BYT DRINKEN MOT VIN

Visste du att en Long Island Ice Tea innehåller lika mycket energi som en rejäl måltid? Ta ett glas vitt vin i stället!

9. BYT GRILLKORVEN MOT LAX

Väljer du att lägga fisk på gallret får du i dig ungefär hälften av de kalorier som finns i samma mängd grillkorv med bröd, förutsatt att du väljer en sallad som tillbehör till fisken. Vill du bara kapa några kalorier så gör en mumsig laxburgare med salsa och guacamole – fina fisken!

10. BYT FULPIZZA MOT FINPIZZA

Ja, det är bekvämt och gott att slinka ner till pizzerian när orken ligger på semesterstatus. Men ännu lättare är det att öppna skåpen och sätta på ugnen. Se till att alltid ha någon form av tunnbröd till botten hemma, samt ost (båda funkar ju bra att ha i frysen) och sen är det bara att gå loss med vad du hittar i hyllorna – champinjoner, banan, pesto, rödbetor! Anything goes på en pizza!

11. BYT STORSTRUTEN MOT ISGLASS

Tar du den maffigaste glassen av gammal vana? Vanor är till för att brytas. Och att gå till glasskiosken behöver du ju inte sluta helt med. Om din promenad till och från kiosken tar 15 minuter och du äter en Piggelin så landar du på plus minus noll. Går du en extra promenad på 15 minuter medan du äter glassen landar du på minus i ditt kaloriintag. Häpp, så härligt kan det vara att motionera!

12. BYT BULLEN MOT KAKA

Det är klart det ska fikas i bersån, på stranden och på cykelturen. Fika tillhör ju sommarens säkraste aktiviteter – det är socialt, funkar i alla väder och är lika mysigt varje gång. Men koncentrera dig på kakor, de gömmer inte alls lika många kalorier som bullar och muffins.

ARTIKELN HANDLAR OM