Spice up your life!

MAT & DRYCK

Öka förbränningen, lindra förkylningen och skruva upp tankeförmågan.

Och gör det med god smak.

Det är dags att addera lite mer krydda i tillvaron!

Chili – för förbränningen

Styrkan i chili kommer från ämnet capasaicin. Det boostar ämnesomsättningen och stab­iliserar blodsockret, vilket gör att man lättare kan stå emot sötsug. Ämnet kan även vidga blodkärlen så att blodtrycket sänks.

Fettförbränningen kickar också i gång av chili, då stark mat gör kroppen varmare.

Chili är rik på C-vitamin och antioxidanter. Den är inflammationsdämpande och kan lindra förkylningssymtom.

Använd: Passar bra i mexikansk och asiatisk mat.

Ingefära – för att lindra smärta

Traditionellt har ingefära använts för att behandla förkylningssymtom och lindra feber. Roten är en naturlig smärtstillare, den innehåller starka antiinflammatoriska substanser. Den är också rik på krom, magnesium och zink.

Ingefära kan minska illamående och magont. Danska forskare testade att ge ingefära till 80 kadetter, de plågades då mindre av sjösjuka än de som fått placebotabletter.

Ingefära värmer upp kroppen in­ifrån, sätter fart på förbränningen och kan också öka blodcirkulationen.

Använd: Gör te på, ha i asiatisk mat eller blanda ner i en sallads­dressing.

Tips! Känner du dig förkyld? Äldsta tricket i boken är varmt vatten, citron och ingefära.

Kryddnejlika – för tandvärk

En doft av jul? Kanske, men också en krydda fylld med antioxidanter som är rik på vitaminer och mineraler. Kryddnejlika innehåller eugenol, ett antiseptiskt och lokalbedövande ämne som kan lugna magen, det är även slemlösande och kan hjälpa mot täppta bihålor. Den lokalbedövande effekten gör att kryddan också används mot tandvärk. Dessutom är den antiinflammatorisk och dödar bakterierna i munnen vilket motverkar dålig andedräkt.

Kryddnejlikan sägs även ha en lugnande effekt. Den dämpar nämligen oro och lindrar stress.

Använd: I indiska rätter eller i te.

Gurkmeja – för hjärtat

Gurkmeja innehåller ämnet curcumin som ger kryddan den gula färgen. Curcumin är en kraftfull antioxidant och verkar antiinflammatoriskt. En thailändsk studie visade att bypass-patienter som fick curcuminextrakt hade 65 procents lägre risk för hjärtinfarkt.

Gurkmeja innehåller även tumeron, ett ämne som visat sig ha positiva effekter på hjärnans nervceller. Gurkmeja används också för att motverka halsbränna, gasbildning och magknip.

Använd: I curry eller för att få färg på maten, testa att blanda i ris.

Vitlök – för matsmältningen

Vitlöken är en gammal medicinalväxt som har använts för att lindra smärta och rengöra sår. Vitlök är antibakteriellt och inflammationshämmande, varför man i husmorsknep ofta använder vitlök mot förkylning.

Allicinet i vitlöken är bra för matsmältningen. Det har även visat sig kunna stabilisera högt blodtryck, enligt flera studier. Allicin kan också ge ett skydd mot hjärt- och kärlsjukdomar. Vitlök ökar även leverns energiförbrukning, vilket sätter i gång fettförbränningen.

Använd: I nästan allt. Speciellt i aioli, tzatziki och guacamole.

Kanel – för att minska sötsuget

Kanel användes i antikens Rom för att behandla hosta och inflammation. Och de var inte fel ute, kanel är rikt på antioxidanter och har antiinflammatoriska egenskaper.

Flera studier visar att kan­el kan hjälpa till att hålla blodsockret på en bra nivå. Kryddan kickar inte bara i gång förbränningen – den ökar även mättnadskänslan, vilket i sin tur minskar risken för sötsug.

En mindre studie publicerad i North American Journal of Psychology visade också att vi blir lite klyftigare när vi luktar på kanel. Deltagare som lukt­ade på kanel eller tuggade kaneltuggummi fick bättre resultat på olika kognitiva tester än vad kontroll­grupperna fick.

Använd: I kaffet, på gröten, i grytan.

Psst! Kanelen innehåller ämnet kumarin, som kan ge leverskador vid överkonsumtion.

Ät med måtta!

Spiskummin – för minnet

Spiskummin ökar förbränningen och kan hjälpa mot magknip. Först aktiverar doften och smaken salivproduktionen. Sen innehåller spiskummin thymol, ett ämne som stimulerar de körtlar som producerar magsyra och enzymer som hjälper till med matsmältningen.

Kryddan är rik på C-vitamin vilket hjälper immunförsvaret. Den är även slemlösande och är därför extra bra att ladda upp med under förkylningstider.

En studie på möss, som publicerades i Journal of Pharmaceutical Biology, visade också att minnet och inlärningsförmågan blev bättre av att addera spiskummin till dieten.

Använd: I mexikansk och indisk mat.

Källor: ”Mätt & smal” av Fredrik Paulún, Mabra.com, Sveriges radio/Vetenskapsradion, Huffingtonpost.com, Thehealthsite.com, Organicfacts.com.

ARTIKELN HANDLAR OM