Sätt-ups!

Hårgurun Steve Terry visar frisyrerna som klarar ett svettigt träningspass

1 av 12 | Foto: Margareta Bloom Sandebäck
Borsta igenom håret 1. Har du blankt och ”halkigt” hår, borsta och spreja först igenom det med en torr hårsprej, så blir det lättare att hantera. Spreja direkt på borsten och dra den genom håret, då kommer sprejen in djupare i håret.
Borsta håret bakåt, använd gärna sprej på borsten även här. Luta huvudet bakåt och kamma upp håret i nacken underifrån, håll i, spreja och borsta en sista gång.
HÄLSA

Få undan håret på ett kick så att du kan fokusera på att kicka rumpa i stället!

Här är träningsfrisyrerna som är en fröjd för ögat – i dubbel bemärkelse. Hårgurun och Wellness nya medarbetare Steve Terry visar hur.

SNODD Steve använder klädda snoddar med krokar i båda ändar (hairbungees). Du fäster dem i håret som löper in i uppsättningen med hjälp av krokarna och säkrar med hårnålar.

Upp ur sängen och på med träningskläderna, men håret då? Oavsett om du tränar på morgonen, efter jobbet eller mitt på dagen är det en bra idé att sätta upp ditt långa hår när du håller i gång. Om inte annat för att det inte ska fastna på fel ställen eller vara i vägen för dig.

Hårproffset Steve Terry visar två uppsättningar som håller träningshåret på plats hela passet igenom. Frisyrer som med fördel kan få sitta kvar även efter träningen – om du inte svettats rejält och vill tvätta håret efteråt såklart.

Grunden för de båda frisyrerna är en hästsvans – med lite extra stadga från hårsprej, snodd och nålar. Fäster du håret stadigt behöver du inte vara allt för noga med resten, menar Steve Terry.

– Att det står ut lite, spretar och inte ser helt perfekt ut är bara snyggt tycker jag. När man tränar vill man ju ändå inte se ut som om man just kommit ner från en catwalk, säger han.

Hår: Steve Terry

Makeup: Jenny Guerrero

Modell: Katarina Wendelin

ARTIKELN HANDLAR OM