ÄT DIG SNYGG

Fyll på med rätt näringsämnen och vitaminer

Gröna grönsaker med A-vitamin hjälper mot akne!
HÄLSA

Vill du ha ett hår som glänser och en hy med lyster?

Låt köket bli din nya skönhetsdestination! Fyll på med vitaminerna och näringsämnena som gör dig vacker inifrån och ut.

Den amerikanska skönhets- och hälsocoachen Jolene Hart var tidigare skönhetsredaktör på tidningar som Instyle och People Magazine. De bästa produkterna i världen landade ständigt på hennes skrivbord, trots det led hon av irriterad hy med finnar och envisa eksem. Det var först när hon började äta obehandlad, färsk och hälsosam mat som huden fick nytt liv.

I sin bok ”Eat pretty: nutrition for beauty, inside and out” ger hon tips för alla som lider av liknande skönhetsproblem. 

– Maten spelar en jätteviktig roll för vårt utseende, den ger oss byggstenarna som reparerar och bygger upp vår kropp från det dagliga slitet. Det är också maten som är bränslet för de dagliga processerna som ger oss energi och gör oss lyckliga. Många vet inte hur strålande de kan se ut innan de börjar äta rätt, säger Jolene Hart till Wellness.

Sköna tallriken!

Frukost: Börja dagen med ett glas varmt vatten med färskpressad citron, det detoxar kroppen och är bra för ämnesomsättningen. Ät protein, nyttiga fetter och färska grönsaker till frukost. En smoothie med hampafrön och grönsaker eller en omelett gjord på ekologiska ägg ger dig energi och håller blodsockret på en stadig nivå i början av dagen. Glöm inte att tugga maten ordentligt, att tugga hjälper kroppen att smälta maten och ta upp näringen bättre.

Lunch och middag: Kombinera protein, nyttigt fett och massor av färska grönsaker. Lax med quinoa eller bovete är bra för det dagliga proteinet och packa gärna maten full med färska kryddor och örter – otroligt bra för att motverka åldrandet.

SKÖRA NAGLAR

Biotin hittar du bland annat i mangold och mandlar. Hjälper kroppen att ta upp de fettsyror vi får i oss via maten, vilket bidrar till mindre sköra och mer flexibla naglar. Protein från lax och quinoa och hälsosamma fetter som avokado och kokosolja är också viktiga för naglarnas styrka och flexibilitet.

KLUVNA HÅRTOPPAR

Ibland beror kluvna hårtoppar bara på normalt slitage men har du starkt och elastiskt hår minskar risken för att det klyvs. Ät mycket protein som är kroppens egna byggstenar. Du hittar det i lax, ägg och hampafrön. Och fyll på med skönhetsmineraler som kisel (rädisor och gröna bönor) och svavel (rucola och vitlök) – toppen för hårets elasticitet.

MÖRKA RINGAR UNDER ÖGONEN

Ät mer sparris om du vill mota bort mörka ringar under ögonen.

Vitamin K stärker blodkärlen och reducerar mörka ringar. Testa sparris, grönkål och rödkål.

TORR HÅRBOTTEN

Växtbaserade fetter i till exempel avokado, råa nötter och frön återfuktar hårbotten.

RYNKOR

Rynkor, särskilt de som uppkommer i tidig ålder, kan motverkas med en anti-inflammatorisk diet, massor av antioxidanter och hälsosamma fetter. Ät färgstarka grönsaker, frukter och fyll på med fett från kokosnötsolja, valnötter, sardiner och chiafrön.

Inflammationer i kroppen leder till alla sorters skönhetsproblem – som fina linjer, rynkor, rodnad, irritation och finnar – så satsa på en anti-inflammatorisk diet med färsk, obearbetad mat som grönsaker, glutenfria spannmål, hälsosamma fetter och rena proteiner.

SOLSKADOR

Vitamin C skyddar mot solskador och reparerar huden genom att gynna kollagentillväxten. Allra bäst är C-vitaminrik mat som även innehåller lykopen, en kraftfull antioxidant som skyddar huden mot skadligt UV-ljus. Bra val är tomater, papaya och grapefrukt.

AKNE

Mat som är rik på vitamin A hjälper mot akne. Den balanserar hudens sebumproduktion och ökar på cellförnyelsen. Bra källor till A-vitamin är spenat, grönkål och squash.

JENNY THORELL