Fixa platt mage – på 30 dagar

Personlige tränaren: Du får en sexigare hållning

1 av 3
1 Finsk solstol Sitt ner och böj knäna i 90 grader. Försöker att hålla din rygg rakt och låta mage och rygg jobba ihop. Dra in skulderbladen i ryggen.
Klarar du att sitta stabilt utan att tappa fram axlarna i 90 sekunder?
Övningen är lätt om kroppen är i balans.
HÄLSA

Vi vet, det låter för bra för att vara sant.

Men du KAN faktiskt nå drömformen på bara 30 dagar.

Fråga Maria Jonsson, 37, från Västerås.

Text: Sara Milstead

Foto: Hans Berggren

Jarkko Kortelainen startade ”Fitnessfighten”, där träningssugna tävlar om vem som kan bli bäst tränad på 30 dagar.

På sajten World of shape radas de upp, bilderna på människor som antagit utmaningen att träna en timme om dagen i 30 dagar. Den finska metoden har spridit sig som en löpeld i hela Norden.

– Vi har fått ett helt otroligt gensvar. Över 20 000 personer har redan deltagit och för en månad sedan vann vi priset för ”Årets hälsoprodukt” i Finland, berättar grundaren och personliga tränaren Jarkko Kortelainen stolt.

”Världens grej!”

Det började med att han själv bestämde sig för att bli fit på 30 dagar. På sin blogg skrev han om sina planer och bjöd in läsarna att utmana honom.

– Mejlen bara strömmade in. Jag fick 250 svar. Då förstod jag att det här var världens grej!

Jarkko utvecklade tillsammans med en webb­redaktör ”fitnessfighten”, ett nätprogram baserat på hans egen träningsmetod. Den som hakar på kan välja mellan att fullfölja programmet anonymt eller att vara med i en tävling, där medlemmarna röstar fram månadens vinnare.

Maximal förbränning

Tävlingsmomentet kan verka kontroversiellt, men Jarkko menar att det är en hjälp för många.

– En del behöver en extra morot, säger han.

Programmet är fram­taget för att maximera förbränningen, öka muskel­volymen och att skapa en sund balans mellan kroppens fram- och baksida. Det är alltså särskilt bra för dig som vill få bra bålstabilitet och snygg mage.

– Coreövningarna är inbyggda i alla moment. Att få balans mellan bak- och framsida ger en bättre hållning – och det i sin tur ger ett sexigare intryck, säger Jarkko.

För jobbigt för en del

Det här är ju egentligen vanlig mat och vanliga övningar. Vad är hemligheten bakom er framgång?

– Att vi får människor att göra det! Det finns massor av bra träningsprogram, men folk hoppar av, de blir inte tillräckligt motiverande.

Kan inte tävlingsmomentet hetsa att människor tränar för hårt eller för mycket?

– Vi försöker fånga upp medlemmar som har sådana tendenser. Alla vill heller inte gå ner i vikt utan har som mål att gå upp i stället, och då lägger vi till kalorier.

Får alla resultat på så kort tid som 30 dagar?

– Ja. Men alla fullföljer ­inte, en del tycker att det blir för jobbigt, det ska vi vara ärliga med.

FAKTA

Namn: Maria Jonsson. Ålder: 37. Familj: Sambon Fredrik, mamma, pappa och bror i USA. ­Yrke: Jobbar i klädbutik. Bor: Västerås. Vikt före: 78 kg. Vikt ­efter: 68 kg.

BILDSPEL Personliga tränaren Jarkko listar sina favoritövningar som formar kroppen och ger balans mellan fram- och baksida.

Så ska du träna

En timme varje dag.

Varva styrketräning och konditionsträning under ­varje pass:

Spring på löpbandet 10 ­minuter.

Styrketräna 20 minuter.

Konditionsträna 10 minuter.

Styrketräna 20 minuter.

 Välj övningar som tränar kroppen allsidigt.

Så ska du äta

Kvinnor: Max 1 500 kalorier om dagen. Män: Max 2 100 kalorier om dagen.

Försök komma i gång med maten direkt på morgonen så att förbränningen startas. Ät sedan var tredje timme.

 Välj så rena livsmedel som möjligt om du lagar maten själv.

 Ät helst två timmar före träning. En halvtimme före träning bör du dricka ett glas vatten.

Te och kaffe är ok, men då utan socker eller honung och endast lite lätt eller minimjölk i. Ingen alkohol, läsk, saft eller annan kaloririk dryck.

Foto: Sara Ringström
FICK NY ENERGI Efter att Maria gått med i ”Fitnessfighen” formligen rasade kilona. ”Jag är ju en tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna”, säger Maria, som även vann en resa till Portugal.

Marias midjemått: minus 18 centimeter

Maria Jonsson, 37, gav allt under fem veckor.

Belöningen: Platt mage, förnyad energi – och en drömresa till Portugal.

Minus 10 kilo på vågen och 18 centimeter runt midjan.

Maria Jonsson, som har ett förflutet inom gymnastiken, hade aldrig trott att hon skulle få så goda resultat efter bara fem veckors hårdträning.

– När jag såg efterbilderna på mig själv tänkte jag bara: ”Shit! Har jag lyckats med det där?” säger hon.

Att träna en timme om dagen kan låta jobbigt, men facit i hand är Maria för­vånad över hur lätt det var.

Sporrad av tävling

– Det är bara att följa kost- och träningsprogrammen. Ganska enkelt, egentligen.

Tävlingsmomentet sporrade henne dagar då allt kändes motigt.

– Jag är ju en tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna, så för mig var det absolut en motivationshöjare. Visst, det var lite jobbigt att lägga upp förebilderna, men jag tänkte att om jag inte kommer till ­final, så kommer de inte att visas. Och om jag går till final har jag något att vara stolt över!

”Helt underbart”

När den här intervjun genomförs njuter hon av sitt pris i tävlingen: att få åka på hälsoresa till Portugal.

– Det har varit helt underbart, säger hon.

Att hårdträna i 30 ­dagar för att komma i form – är det en bra metod?

– Ja, jag tror att det kan vara en ingång till träningen. Man vet att det är en begränsad period och det gör det lättare att genomföra. Man kommer över tröskeln.

– Och när man ser ­resultaten är det lättare att fortsätta, säger hon.

ARTIKELN HANDLAR OM