Fråga tränaren Annika Sjöö: ”Hindrar förkylningen mig från att träna?”

Träningsexperten Annika Sjöö svarar på dina frågor om träning och hälsa.

Sov som en stock genom att undvika sen träning. Morgonpass är guld värda!
HÄLSA

”Kan jag träna om jag är lite förkyld?”

Ann-Sofi

Foto: Anders Deros
Fråga mig! Är det något du undrar över? Skicka mig dina frågor på: [email protected]

SVAR: Du ska absolut inte träna om du har ont i halsen eller har feber! Jag förstår att det kan vara svårt att hålla sig borta från träningen, men du gör dig själv en björntjänst om du tränar när du är sjuk. Har du en kraftig infektion i kroppen så löper du större risk för till exempel hjärtmuskelinflammation och du förvärrar definitivt infektionen.

Du behöver dock inte upphöra helt med fysisk aktivitet, om du inte är sängliggande såklart! En lugn promenad funkar utmärkt. Om du är lite småförkyld kanske du inte ska ge dig ut på ett tufft konditionspass i löpspåret, men du behöver heller inte undvika träning helt. Lättare styrketräning är att föredra framför konditionsträning. Låt ditt sunda förnuft avgöra!

Känn av kroppen och ge dig tid till att kurera, annars kan infektion­en bli värre.

”Funktionell träning vadå?”

Kanske är jag trögast på jordklotet, men vad är egentligen funktionell träning som det pratas så mycket om?!

Lisa

SVAR: Du är absolut inte trögast på jordklotet! Vet man inte något så gör man ju rätt i att fråga, eller hur?

Funktionell träning innebär att man tränar det som individen i fråga har nytta av i sin vardag och i sitt liv.

Detta innebär alltså att den funktionella träningen är individanpassad och ser därför olika ut för olika individer.

Man kan däremot konstatera att funktionell träning syftar till att stärka upp kroppen och skapa stabilitet.

Det som funktionell trän­ing inte handlar om är det visuella resultatet som till exempel magrutor!

”Hur blir jag motiverad?”

Jag har verkligen tappat all motivation till att träna! Help!           

Victoria

SVAR: I’ll do my best! Alla som tränar tappar motivationen ibland, även om det inte alltid verkar så. Vi människor tror ju också oftast att motivationen helt plötsligt bara ska komma tillbaka en dag är man sitter i soffan, ”oj, där kom motivationen tillbaka!”, men riktigt så funkar det ju inte…

Här kommer några av mina allra bästa tips:

Skaffa dig en träningskompis. Dels är det roligare att träna tillsammans med någon och dessutom mycket svårare att dra sig ur när det tar emot.

Skapa en ny löplista – alltid roligare och lättare att träna till bra musik!

Testa nya träningsformer. Kanske har du bara tröttnat på de passen du alltid brukar köra?

Om du har råd – anlita en personlig tränare som anpassar träningen bara för dig!

Disciplin. Det är tyvärr inte alltid lekande lätt och ibland måste man bita i det sura äpplet för att ta sig över den jobbiga gränsen.

”Min sömn blir inte bättre”

Det sägs ju att motion ger bättre sömn. Men jag sover sämre när jag tränar… varför då?

Erik

SVAR: Det finns ett tydligt samband mellan motion och god sömn, det vill säga att den som tränar regelbundet sover bättre. Men jag tror också att det har att göra med vilken sorts träning man utför och vid vilken tid.

Jag gissar att du oftast tränar på kvällar? Personligen sover jag sämre om jag har tränat ett stenhårt konditions- och styrkepass efter klockan 19. Då är kroppen för mycket ”i gång” och jag har svårt att varva ner. Är det samma för dig?

Testa mer morgon- och lunch­träning eller lugnare träning på just sena kvällar.

ARTIKELN HANDLAR OM