”Måste jag variera övningarna?”

Träningsexperten Annika Sjöö svarar på läsarnas frågor

Foto: Thinkstock
Träna hemma kan vara smidigt och behändigt. Allt som behövs är lite vilja och disciplin.
HÄLSA

Annika Sjöö svarar

Foto: Anders Deros
Fråga mig! Är det något du undrar över? Skicka mig dina frågor på: [email protected]

Jag har nyligen börjat styrketräna ganska mycket. Jag har läst en hel del om ämnet och gjort ett program med fyra olika pass som jag varvar – ett ben, ett armar, två axlar/rygg. Det blir oftast fem pass per vecka. Jag har på flera ställen läst att det är viktigt att efter 6–8 veckor byta sitt program. Jag undrar hur. Räcker det att byta ut lite övningar eller bör allt bytas? Jag har ju hittat några favoritövningar som jag inte vill byta ut om det inte är nödvändigt.

Mvh Mia

SVAR: Bra jobbat! Ja, man säger ofta att kroppen vänjer sig vid en viss träning efter cirka 2–3 månader och därför är det bra att variera sin träning/ändra träningsupplägg ungefär varannan månad. Förutsatt att man varje vecka kör exakt samma schema. Periodisering är något som du säkert läst om. Där kör man ett träningsupplägg under en viss period för att sedan byta under nästa period, för att till exempel uppnå ett speciellt mål med sin träning. Nu antar jag att syftet med din träning är att bygga muskler, och då kan det räcka med att byta ut övningar, men annars skulle jag också rekommendera dig att lägga in något konditionspass/vecka. Men kanske även ett pass där du kör pulsbaserad styrketräning för hela kroppen så musklerna samarbetar och inte bara en muskelgrupp för sig.

JAG VILL ÖKA MINA RESULTAT

Jag är en 18 år gammal kille som sedan maj förra året har försökt gå ner i vikt. Då vägde jag 118 kilo, och inte mycket var muskler. Nu ligger jag på cirka 96 kilo, men har byggt en hel del muskler, framför allt i armarna, ryggen och magen. Problemet är att jag nu inte längre får ut den effekt jag vill vad gäller fettbränningen. Det är framför allt på magen det är en hel del kvar, vilket jag tycker känns tråkigt med tanke på att jag blir både starkare och snygg­are i övrigt för var dag som går. Jag läste att färre repetitioner med tyngre vikter på gymmet ökar förbränningen, stämmer detta? Och har du andra tips på vad jag kan göra?

Johan

SVAR: Kroppen vänjer sig vid en viss form av träning ganska snabbt och i ditt fall så tror jag att du skulle behöva variera din träning/ändra upplägg för att få ytterligare resultat!

Visst stämmer det att ju större muskelmassa desto högre fettförbränning, men om det framför allt är fettförbränningen du är ute efter så tycker jag att du ska komplettera med konditionsträning också! Löpning är en fantastisk konditionsform, till exempel, och har man inte ägnat sig åt löpning tidigare så brukar de flesta känna snabba resultat. Se till att inte gå ut för hårt bara så du skadar dig.

Kosten är ju självklart också A och O för det resultatet du är ute efter.

JAG VILL BÖRJA TRÄNA HEMMA

Jag vill börja träna hemma i stället för att gå till gymmet. Vill gärna trimma mina lår lite snyggare och få en plattare mage. Har du några tips på vad man kan göra här hemma?

Josefine

SVAR: Antingen så kan du ladda ner någon bra träningsapp på din telefon och få färdiga träningsprogram där. Det finns också många bra tränings-dvd:er som du kan följa hemma framför tv:n utan några redskap alls.  I bokhandeln finns också en rad bra träningsböcker.

Annika Sjöö

ARTIKELN HANDLAR OM