Swim Run

HÄLSA

Delad glädje är dubbel glädje!

Ta med dig både kompis och löpsteg ända ner i vattnet för att testa swimrun.

Simsalaspring! Plötsligt tar terrängen slut och det är dags att ställa om från landkrabba till vattendjur. Du ska hasa nerför hala klippor och simma tvärs över ett sund innan nästa löpsträcka tar vid.

I swimrun suddas gränsen mellan land och vatten ut i samma takt som omöjliga passager visar sig vara möj­liga.

– Det härliga är känslan att ingenting kan stoppa mig. Det kommer vatten och det kommer besvärlig terräng, men vi ska bara fram. Det är en naturupplevelse utöver det vanliga, där man verkligen får uppleva att man bemästrar elementen, säger Christina Wainikka, som i fjol deltog i två swimrunlopp där hon fick möta slingriga vattenväxt­er och närgångna maneter.

Dra med dig en polare

Kanske är det just variationen som gör att allt fler swimrunlopp av olika svårighetsgrad dyker upp och snabbt blir fulltecknade. Med ständiga växlingar mellan land och vatten hinner det aldrig bli enformigt, och om du har svårt att fokusera på att genomföra en enda lång sträcka är swimrun perfekt. Här blir du tvungen att bryta ner loppet i mindre bitar.

– Det roliga är också att man deltar i par. Löpning och simning i öppet vatten är ju normalt sånt man gör ensam, här har man trevligt sällskap hela vägen. Det gör också att man tillsammans kan hantera dippar. För att det ska funka är det bra om man tränat tillsammans och känner varand­ras styrkor och svagheter och att man har en gemensam syn på vad man vill med tävlingen, tipsar Christina.

Spar på krafterna

Med skor på fötterna vill benen gärna sjunka i vattnet, men olika typer av flythjälpmedel är tillåtna och gör också att vattenpassagerna känns trygga även för mindre vana simmare. Det underlätt­ar om du kan crawla. Men här handlar det inte om hur nitar er fram utan att ni gör det. Därför vilar smarta simmare sina ben så mycket som möjligt i vattnet så att de är pigga när det är dags att springa igen. För då handlar det återigen om att springa tills du är swimfärdig.

DU BEHÖVER

1. Våtdräkt om arrangör och vattentemperatur kräver det. Det är lättare att springa i en kortbent dräkt. Om vattnet är varmare fungerar tajts och linne i funktionsmaterial bra. En sportbehå i merinoull värmer även när den är blöt.

2. Skor som inte drar åt sig vatten och blir blöta. Tänk på att du ska ha ett par skor som inte blir hala på klipporna. Tävla gör du bäst i ett par terrängskor – då klarar du alla hinder som kommer i din väg under loppets gång.

3. Simglasögon är skönt att ha. Det blir lättare att simma när du ser exakt var du är och vart du ska. Så fort du har simmat klart är det upp på land som gäller. Då är det viktigt att ta sig upp så fort som möjligt.

4. Badmössa brukar oftast tillhandahållas av arrangören på plats. Men använd gärna badmössa även när du tränar eftersom den hjälper dig att synas och hålla värmen. Du slipper även slösa tid på att få bort hår från ansiktet.

5. Olika arrangör­er tillåter olika utrustning. Kolla upp det! Simplatta eller dolme (simdyna för benen) är oftast tillåtna. Du måste bära med dig utrustningen från start till mål. Spänn fast de på kroppen med resårband.

Så tränar du inför loppet

Swimrun är en kombination av terränglöpning och simning i öppet vatten. Träna därför på båda momenten och på att växla mellan land och vatten. Träna tillsamm­ans med din lagkompis i de tänka kläderna och öva på att bära med er utrustningen. Här är fyra roliga lopp i år:

Aquatrail Täby, 2 juli, aquatrail.se

Arlanda Aquathlon Stockholm, 19 juli, arlanda-aquathlon.se

Öloppet Göteborg, 2 augusti, oloppet.se

Ångaloppet Nyköping, 10 augusti, angaloppet.se

Skärgårdsutmaningen Söderhamn, 16 augusti, skargardsutmaningen.se

Spring Tunnel Run med Wellness!

Foto: Thinkstock

Ta chansen att springa ett unikt lopp innan Norra länken i Stockholm öppnar sina tunnlar för biltrafik!

Nu får du som läser Wellness 100 kronor rabatt på startavgiften.

Kom och spring med oss!

Läs mer och boka loppet här! FULLBOKAT

Johanna Lundeberg

ARTIKELN HANDLAR OM