5 skäl för att älska burpees

Därför borde du hylla den svettiga övningen

Hur många klarar du?
HÄLSA

Många svettas av bara tanken på den, men få övningar är så bra och kompletta som burpees. Här har du fem anledningar att hylla den!

1. Du behöver inga redskap

Det spelar ingen roll om du inte har tillgång till ett gym – en burpee går att göra i vardagsrummet, i trädgården, i hotellrummet.

2. Du blir starkare

När du gör burpees jobbar du funktionellt med hela kroppen – allt från armar till ben och mage – i stället för att isolera en viss muskelgrupp.

3. Du får upp pulsen

På grund av det eviga hoppandet krävs det inte många repetitioner innan du börjar kippa efter andan. Det är ett superbra sätt att få bättre flås!

4. Du bränner kalorier

Studier har visat att högintensiva övningar som burpees bränner upp till 50 procent fler kalorier än måttlig träning.

5. Du kan variera övningen

Nog för att den vanliga burpeen är jobbig nog, men skulle du vilja variera dig så har du all möjlighet att göra det. Du kan till exempel hålla en bosuboll i händerna, eller göra en “burpee box jump”, det vill säga, hoppa upp på en låda i stället för rakt upp i luften.

Jonna Karvonen

ARTIKELN HANDLAR OM