”Mitt flås blir inte bättre”

Träningsexperten Annika Sjöö svarar på läsarnas frågor

Foto: Colourbox
Satsa på löpintervaller, råder Annika Sjöö.
HÄLSA

Annika Sjöö svarar

Foto: Anders Deros
Fråga mig! Är det något du undrar över? Skicka mig dina frågor på: [email protected]

Jag har nyligen börjat träna och känner att flåset inte riktigt har förbättrats så som jag hade hoppats på. Just nu tränar jag cirka 4–5 dagar i veckan, både kardio och styrka. Min kardio är cirka 30 minuter på crosstrainer med en puls på cirka 85–90 procent av min maxpuls. Hur lång tid tar det med denna sorts träning innan jag förbättrar min kondition så att jag märker av det? När jag går upp för trappor blir jag helt slut efteråt!

 Amanda

SVAR: Träningen du ägnar dig åt är superbra, men om jag skulle ge dig ett allmänt tips på hur du förbättrar din kondition så skulle jag definitivt svara löpintervall­er! Att inte bara köra på i samma tempo och samma sträcka jämt utan våga utmana dig själv också. Det har du möjlighet till mer på löpbandet än på cross­trainern. Testa till exempel att springa 400-meters intervaller på löpbandet i ett för dig högt tempo. Vila 2 min­uter mellan varje intervall och upprepa 10 gånger. Du kommer snabbt att märka skillnad på din kondition. Då blir trapp­orna en baggis! Men börja med löpinter­valler successivt. Byt inte ut alla dina pass direkt, för då är det lätt att skada sig. Löpintervaller innebär samtidigt hög belastning för exempelvis dina knän och höfter.

Annika Sjöö

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning