3 övningar på rak arm

HÄLSA

Låt din kroppsvikt sätta dina armar på plats och bygg styrka utan att gå utanför hemmet.

Här är tre övningar som definierar dina triceps och ger armarna ett lyft.

Foto: MARGARETA BLOOM SANDEBÄCK

Modell: HANNA-MARIA ALBERTSSON

1. Armhävning

Gört: Placera händerna på en stol/pall. Håll ryggen rak och spänn bålen, bröstet och rumpan. Böj på armarna och sänk kroppen sakta ner mot pallen. Se till att armbågarna inte pekar ut åt sidorna. Vänd och pressa upp till raka armarna igen.

Här ska det ta: Triceps, bröst, bål, axlar.

2. Masken

Gört: Ställ dig i hunden med rak rygg och böjda ben om du behöver (bild 1). Böj på armarna och sänk dig ner så att näsan nästan nuddar golvet (sätt i knäna om du behöver stöd), kom fram med huvudet och skjut fram bröstet (bild 2). Slappna av i axlarna.

Gå samma väg tillbaka, med böjda armar och näsan mot golvet.

Här ska det ta: Främst triceps, bröst, axlar och mage men i princip hela kroppen får jobba.

3. Tricepspress

Gört: Placera händerna på en pall/stol, ha rumpan strax framför pallen och benen raka. Sänk ner rumpan mot golvet genom att böja på armarna. Pressa sedan armarna raka igen.

Här ska det ta: Triceps, bröst.

Tips!

Böj benen och placera fötterna närmare pallen för att göra övningen lättare.

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning