Därför älskar din kropp skidåkning!

Foto: Thinkstock
HÄLSA

Nya träningsformer i all ära – den gamla hederliga längdskidåkningens fördelar är svåra att slå.

Så på med pjäxorna och varma kläder!  

Foto: Thinkstock

1. Huvudet

Att svettas utomhus har många fördelar, enligt en studie publicerad i Environmental Science & Technology. Eller vad sägs om att bli piggare samt mindre frustrerad och deprimerad? Att ge dig ut i skidspåret är alltså lika bra för knoppen som för kroppen.

2. Armarna

Den största skillnad­en mell­an skid­åkning och många andra uthållighetssporter, såsom löpning och cykling? Du aktiverar även överkroppen! Så du behöver inte bara stå i gymmet och nöta om du vill ha välsvarvade armar.

3. Hjärtat och lungorna

Om du vill få bättre kondis är längdskidor en av de bästa träningsformerna! Du jobbar inte bara med många muskler på en och samma gång, vilket anstränger hjärtat och lungorna på ett bra sätt, du får också automatisk intervallträning när du klättrar uppför backar. Plus, forskning från Northern Arizona University visar att löpare som regelbundet springer i kyla kan bli 29 procent snabbare. Kylan kanske alltså känns jobbig – men det är ju ofta det jobbiga som gör oss bättre.

4. Magen

Inte nog med att du ständigt spänner dina coremuskler i skidspåret (och därmed stärker dem), magen kan även bli plattare eftersom skidåkning är en av de mest kaloriförbrännande träningsformerna. En vanlig motionär kan förbränna runt 600 kalorier i timmen!

5. Näsan

Ett av de bästa sätten att boosta immunförsvaret och slippa snuva? Forskning utförd vid Mayo Foundation for Medical Education and Research visar att du kan minska risken för att åka på influensan med 20–30 procent genom att vara aktiv i vinterkylan.

6. Rumpan

Inom löpningen brukar man säga att back­intervall­er är guld om man vill ha en pigg och glad rumpa. Tänk då hur bra det är att klättra upp för en backe med två klumpiga skidor på fötterna. Inte det enklaste, men din bakdel kommer att tacka dig.

7. Benen

Nog för att skidåkningen i sig kan ge dig starka ben, men underskatta inte kraft­en i att åka i vinter­solen. Vi nordbor lider ofta av D-vitaminbrist som kan leda till svaga ben i kroppen, men solen är en utmärkt källa till det nödvändiga vitaminet.

FAKTA

Psst!

När du blir trött i spåret är det lätt att du tappar formen och böjer dig framåt.

Försök hålla kroppen rak och blicken rakt fram under hela varvet!

Jonna Karvonen

ARTIKELN HANDLAR OM