Förläng livet steg för steg

En halvtimmes promenad räcker för att göra dig friskare och smartare

HÄLSA

Vi har hört det tusen gånger förut - rör på dig så mår du bättre.

Och det behöver inte ­vara så krångligt att bli friskare, smartare och ­få ett längre liv.

– En halvtimmespromenad och några bensträckare om dagen ger ett makalöst skydd, säger Anders Hansen, överläkare och ­författare.

Stillasittande dödar dubbelt så många som fetma. Och det är lättare än vad du tror att tappa kilon. Att gå i trapporna, ta fem minuters extra promenad om dagen och arbeta en timme stående varje dag kan göra mirakel för hälsan.

– Om du gör allt det kan du förlora tre kilo på ett år. Det är i nivå med bantningseffekter, men ger en massa hälsofördelar som man inte får vid bantning, säger överläkaren Anders Hansen.

”Sitta nya röka”

Han har skrivit boken ”Hälsa på ­recept” tillsammans med Carl Johan Sundberg. Daglig fysisk ­aktivitet kan likställas med 50 mediciner, enligt författarna.

– Om det gick att översätta fysisk aktivitet i pillerform hade det varit världens mest sålda läkemedel. Det hade vunnit Nobelpris flera gånger om, säger Anders Hansen.

Även om svenskar har blivit alltmer medvetna om kopplingen mellan träning och hälsa är det få som vet hur de ska använda motionen i sin vardag. Stillasittande ­arbeten och stressiga livs­stilar kan bli en livsfarlig kombination.

”Att sitta är det nya röka”, enligt Hansen och Sundberg.

– Om man rör på sig en halvtimme varje dag under sitt liv så lever man minst fem år längre i genomsnitt. En halvtimmespromenad och några bensträckare om dagen ger ett makalöst skydd. Det är jämförbart med medicinering. Det hade få gissat för 20 år sedan, säger Anders Hansen.

Sveps inte med i hysteri

Och de positiva effekterna påverkar inte bara vår flexibilitet och styrka. Daglig ­motion kan faktiskt göra oss smartare.

– När vi rör på oss bildas nya hjärnceller, vi får förbättrad koncentration och bättre minne. Dessutom minskar vi risken för depression. Det är ganska häftigt.

Finns det någon träning man bör akta sig för?

– Egentligen inte. Det viktigaste är att inte svepas med i träningshysterin och tro att man måste springa milslånga lopp för att må bra. Det är minst lika bra att gå en rask promenad till jobbet varje dag, som att träna väldigt hårt några få gånger i veckan.

Linda Sjöström, 38, föräldraledig, Åkersberga:

– Ganska bra. Jag ­rörde på mig mer ­innan jag fick barn, men gör så gott jag kan. Vi behöver ju frisk luft, båda två.

FAKTA

4 snabba tips

Ta bensträckare varje timme.

Ta trapporna upp till jobbet.

Stå minst en timme på jobbet, varje dag.

Skippa bilen och gå till jobbet - raska promenader ger flest hälsofördelar.

ARTIKELN HANDLAR OM