Bli en glidare!

Foto: Lars Pehrson/TT
HÄLSA

Ute på hal is?

Ta det coolt!

Med Wellness långfärdsguide finslipar du din skridskoteknik och blir en riktig glidare.

Så kommer du i  gång

Hade du svårt att lära dig att åka hockey- eller konståkningsskridskor när du var liten? Lugn, det är ofta lättare att åka långfärdsskridskor eftersom du står lägre och åkytan på skenan är längre. Då blir balansen också bättre.

Thure Björck, ledare i Stockholms Skridskoseglarklubb och medförfattare till boken ”Långfärdsåkning på skridskor”, tipsar:

Åk bakom någon som är duktig så lär du dig tekniken.

Åk lätt framåtböjd så får du mindre luftmotstånd. Om du har ryggsäck ska den ha tyngdpunkten i navelhöjd och vara fastspänd så att den inte försvårar balansen.

Pendla med kroppen från sida till sida som motvikt till det ben du trycker ifrån med.

Åk med stavar om du har svårt att hålla balansen på en skridsko.

Det här behöver du!

Lundhags T-Skate NNN BC, 2 099 kronor, Naturkompaniet.se

Skridskor. Pris från 2 000 kronor inklusive bindning.

Det finns skridskor med både lös och fast häl. Med lös häl får du längre tryck i frånskjutet och det är lättare att lära sig tekniken. Fast häl är mindre vingligt, särskilt på knölig is. Det blir dock lite tyngre för musklerna på skenbenets framsida.

Skor. Pris från 1 000 kronor.

Satsa på ett par bra pjäxor.

Ispikar i aluminium som även fungerar som skridskostavar. Everest skatepole F12, 399 kronor, Stadium.se

De ska vara varma, stadiga och lätta att promenera i. Gärna också täta om det skulle vara vatten på isen. Du kan använda dina skidpjäxor så länge bindningen är densamma. Tänk på att de ska sitta tajt för att vara riktigt stadiga.

– De ska gärna vara lite trängre än skidpjäxorna, kanske en storlek mindre eftersom man behöver lite extra kontakt för att inte vingla, säger Thure Björck.

Eller använd fjälltursskor som är mindre klena än vanliga längdåkningspjäxor.

– De har en kraftig sula av rågummi i stället för plast och lämpar sig därför även att gå i ner till sjö- och havsisar, säger Robert Ohlson.

Isdubbar Zandstra, 179 kronor, Skistart.com

Säkerhetsutrustning.

Isdubbar att ha om halsen, pris cirka 150 kronor.

Kastlina, pris cirka 400 kronor.

Ispik eller dubbelpik att bära i handen, pris från 250 kronor.

Ispikens främsta syfte är att kontrollera om isen är tillräckligt tjock men den hjälper dig också att hålla balansen när du står still och i motvind kan du använda den för att putta på och få upp farten.

Hjälm och knäskydd.

Pris från 200 kronor.

FAKTA

Därför ska du träna långfärdsskridskor

Du tränar muskler, kondition och balans. Du får frisk luft, och det är dessutom socialt.

– Det finns nybörjarverksamhet i nästan alla klubbar. Om man kan gå en mil kan man hänga med och åka skridskor. Turernas fart och åksträcka varierar mellan grupperna, säger Thure Björck.

Koll på tekniken

Robert Ohlson, instruktör hos Göteborgs Långfärdsskridskoklubb, ger sina bästa åktips:

Fötterna ska hållas ihop och peka rakt fram. Sedan trycker du rakt ut mot sidan. Utnyttja glidet så orkar du längre.

Det är i knäna som fjädringen sitter. Om du har raka ben blir det ungefär som att köra bil utan fjädring, böjer du på knäna går det lättare och du får också bättre balans.

Enklaste sättet att bromsa är att ploga med ena foten som ett upp- och nervänt V. Men tänk på att det är svårare att hålla balansen om du står still. Lite fart gör det mindre vingligt.

Åk säkert!

Allra viktigast om du inte åker på plogad bana är att ha sällskap. Därutöver isdubbar, kastlina, ispik samt ryggsäck med klädombyte som du packar i täta plastpåsar eller packsäckar. Om du går genom isen fungerar en rätt packad ryggsäck som din flytväst.

1 decimeter tjock is håller bra. Då har du också marginal för de ställen där isen är tunnare, den är sällan jämntjock. Isen ska inte bara bära för att åka på – om du går igenom ska du också kunna ta dig upp på den och en iskant är svagare än en intakt isyta.

Johanna Lundeberg

ARTIKELN HANDLAR OM