Senaste trenden: PARTYTRÄNA!

HÄLSA

Nu tar träningen över happy hour!

Stilettklackar byts mot gympadojor och shots mot smoothies. Men dans, musik, sång, svett och neonljus finns kvar.

I hörnet gör en kontorsråtta vant sina bicepsrepetitioner mot en

spegel och längre bort kämpar en annan med situps. Fokus och samman­bitenhet ligger i luften samtidigt som radiohits dunkar ur högtalarna på gymmet på nedre Manhattan.

Från ett rum längre in i lokalen hörs annan musik genom dörrspringorna. Därinne pumpar adrenalin och energi. Det är mörkt i rummet, endast uv-lampor lyser upp neonfärger och tandrader.

Instruktören Amy Walsh, 29, står upp på sin spinningcykel samtidigt som hon ger oss direktiv i sitt pop­stjärne-headset.

Det ska vara roligt

– Kom igen! Nu sjunger vi allihop!

Gruppen på tio personer viskar tveksamt med i låten och tittar försiktigt på de övriga deltagarna. Bakom Amy hänger en tv-apparat som visar låtens textrader. Tramporna och hjulen snurrar allt snabbare i takt med att musiken ökar. Vid refrängen är blygheten som bortblåst och vi står upp, slänger med tofs­arna, känner fläktarnas vindar och sjunger ”Fame! I’m gonna make it to heaven” som om vi var med i vårt livs show.

För många är träning ett ont måste. Du släpar med gymkläderna för att se om du ens orkar gå till gymmet efter en lång jobbdag. Sedan är det bara att räkna ner de djävulska mjölksyreminuterna på löpbandet.

Den nya trenden i New York – party­träning – vill göra verklighet av den slitna klyschan att träning ska vara roligt. Flera anläggningar satsar nu på party workouts och även gymkedjorna har hakat på med egna pass. Här kliver du in i en festlokal i stället för en gymsal, oftast kvällstid, ibland så sent som vid midnatt. Många av passen har egen dj och ljus som blinkar i takt, glow sticks, bubbelmaskiner och mingel.

Förutom spinning-karaoke, där du sjunger karaoke på en cykel, finns soulcycle – partyspinning i mörker, studsmatte­träning under discoljus till elektrobeats, träning med trumpinnar och nightclub aerobics.

Precis som en utekväll

På ett annat gym i New York håller Kelly Balavender, 26, på att vänta ut föregående pass. En springa mellan salsdörrarna avslöjar att några tjejer åmar sig i magtröjor under röd be­lysning. Låten går något i stil med: ”Sexy girl, you got it”. Jag känner inte att jag kommer att ha ”det” om jag ska be­höva dansa så där. Men Kelly som går på passet två gånger i veckan försöker lugna mig.

– Det är verkligen kul! Hård konditionsträning, men inte alls som att slita på ett tråkigt löpband. Samtidigt är det verkligen svettigt och mycket jobbigare än att bara dansa på en nattklubb, säger hon.

När det är dags för vårt pass kliver vi in i ett rum med en dj längst bort i hörnet. Vår dansinstruktör Natalia Roberts, 24, osar coolhet.

Snart kommer mixar av Rihanna-­beats och Natalia börjar svänga på

sina Madonna-rippade armar. Vi följer efter. Eller försöker i alla fall. Själv har jag inte samma swag som Natalia utan ser mest ut som en stiss­ig gräshoppa. Men svettig blir jag! Låtarna mixas in i varandra och det blir inga uppehåll. Passet är en blandning av dans och aerobics, men snabb sådan under strober och disco-ljus à la mellanstadiet. Det är ett svettparty där vi kör crunk och hip hop-

moves som vid en inövad flashmob.

Hela kroppen får jobba

Sadie Kurzban, 24, är grundare av 305 Fitness, denna nattklubbsaerob­i­cs som skapats för att få en effektiv helkroppsträning.

– Medan basen pumpar i dina vener, glömmer du all osäkerhet. Du kan svettas och bara köra, säger hon.

Enligt henne blir partyträning mer och mer populärt eftersom att det får folk att fly vardagspressen.

– I stället kan de bara vara i ögonblicket och ha kul! Dessutom skadar det inte att man får träning på köpet. Nu för tiden lever vi under oerhört mycket stress. Att gå och träna ska inte öka den pressen, säger hon. 

På karaokespinningen hinn­er vi avverka toner från Back­street Boys, Whitney Houston och Miley Cyrus. Under hela träningen vilar en mikrofon på högtalaren och jag är orolig över att tränaren Amy ska gå runt med den som på ”Allsång på Skansen”. Men inte i dag!

– Nej, men ibland kör jag med den! Då är det vissa deltagare som blir så förtjusta att de får feeling, tar micken och kör ett solonummer. Det är så himla roligt, skrattar Amy.

Rösten försvinner

Ju mer tiden går, desto mer vågar folk sjunga ut. Det är minst sagt befriande. Vi söker ögonkontakt under träningen och sjunger ut tills vi nästan blir hesa.

– Galen partyträning blir bara större för folk vill ha något som engagerar och får dem att vilja komma tillbaka, säger Amy Walsh.

– Man jobbar dessutom mycket hårdare när man har kul! Du glömmer att du tränar och blir distraherad av att fokusera på karaokeskärmen.

Våra röster drunknar i kakafonin. Det är skönt att sjunga allt man kan i kör, men ändå inte urskilja sin egen röst. Benen får energi av att man ger sig hän åt låten och du tänker aldrig på hur många låtar det är kvar. Dessutom menar Amy att karaoke under träningen inte bara är kul utan också väldigt bra.

– Det är grymt för fokus på andningen. Många håller andan när de tränar men när du sjunger måste luften alltid flöda in och ut.

”Den perfekta förfesten”

Vännerna Sarah Wheeler, 24, och Lauren Boldt, 25, testade spinningkaraoke för första gången och gav gärnet.

– Passet var så kul OCH intensivt vilket sällan är fallet. Det kändes som om vi var barn på nytt, säger Sara, som är hög på endorfiner, och får medhåll av Lauren:

– Det är fredag och vi ska ut sen. Detta var den perfekta förfesten!

Foto: Karin Oleander

Cyclekaraoke

Vad är grejen? Träna samtidigt som alla del­tagare sjunger 80-, 90- och 00-hits till discoljus.

Puls-faktor: Hög konditionsträning. Det blir precis så jobbigt som du vill att det ska vara.

Wow-faktor: Hög! Hur kul som helst. Skulle vara riktigt roligt att göra med ett kompisgäng.

Pris: En gratis gästträn­ing. Sedan cirka 85 kron­or/månaden.

Var: Gymkedjan Crunch som finns över hela USA.

Läs mer: Crunch.com

Foto: Karin Oleander

Soulcycle

Vad är grejen? Spinning på stero­ider. Ett högintensivt konditionspass med hög musik där tränarna fungerar som inspirations-­coacher, så det är mental träning lika mycket som fysisk.

Puls-faktor: Hög konditions­träning. Mild styrketräning.

Wow-faktor: Hög. Soulcycle har ibland liknats vid en sekt och tränaren kallar gruppen för the pack, alltså flocken. Cyklarna står tätt, tätt intill varandra så att man nästan sitter axel mot axel. Vid vissa pass finns discoljus och bubbelmaskiner.

Pris: 140 kronor för ett första pass. Sedan cirka 240 kronor/pass.

Var: Soulcycle finns på ett 30-tal platser i USA, bland annat i New York, Los Angeles och Washington DC.

Läs mer: Soul-cycle.com

Foto: Pressbild Pound

Pound

Vad är grejen? Rocka och jamma dig i form! Pound är konditionsträning blandat med pilates och aerobics där du använder trumpinnar som lätta vikter. Upp och ner, höger, upp, ner, vänster, dubbelslag. I en hisklig fart ska du slå i luften och i golvet i takt till exempelvis Linkin Park.

Puls-faktor: Medel. Du får upp pulsen, men det tänjer inte direkt på dina gränser.

Wow-faktor: Medel. Kul är det i alla fall! Trumma loss i dämpad belysning.

Pris: Du kan gå på en gratis provträning på Crunch eller köpa pinnar och pass-dvd:er för cirka 280 kronor.

Var: Flera gym har numer pound på repertoaren.

Läs mer: Poundfit.com, Crunch.com

Foto: Karin Oleander

Rebound

Vad är grejen? Skonsam konditionsträning på studsmatta, inspirerat av pilates och aerobics.

Puls-faktor: Medel. För alla nivåer. Från de som aldrig tränar, till de som letar efter något nytt kul att testa på, eller de som har problem med knän och rygg när de löptränar.

Wow-faktor: Liten. Det finns discobelysning så att det räcker och blir över men det räcker

inte. Det är kul först, men blir lätt enformigt.

Pris: Köp en egen trampolin för cirka 600–2 000 kronor. Råkar du vara i USA kan du gå på en gratis provträning på gymkedjan Crunch, alternativt gå på ett pass på Jumplife för cirka 190 kronor.

Var: Jumplife, som specialiserat sig på studsmatteträning, men även gymkedjan Crunch har pass.

Läs mer: Jump-life.com, Crunch.com

Foto: 305fitness

Nightclub aerobics

Vad är grejen? Dansa som en speedad artist. Spark, släng och ingen mes- zumba. Du får svettas för mödan och pulsen hinner aldrig sjunka under passet.

Puls-faktor: Hög kondition! Medel styrka. Det är en sektion i passet där det är fokus på ben och squats så att det bränner i låren.

Wow-faktor: Hög! En dj, konsertljus, coola tränare. Nu fattas bara att du övar så känns det som att du är med i ett hiphopkollektiv.

Pris: Ett pass på 305 Fitness, cirka 240 kronor. Tre pass cirka 270 kronor.

Var: Bland annat Nightclub Cardio i Texas eller 305 Fitness i New York och Washington DC, USA.

Läs mer: Nightclubcardio.com eller 305fitness.com

Emelie Svensson