Tre rumplyft

Här är enkla övningarna som tajtar till och stärker

Foto: Magnus Liam Karlsson
HÄLSA

Lyft och stärk din baksida – med tre enkla övningar.

Allt du behöver är en kvart och ett golv.

Halvbrygga med sträckt ben

Gört: Ligg på rygg med armarna längs kroppen, benen böjda och fotsulorna i golvet intill rumpan. Spänn rumpan och magen och lyft höften från golvet. Försök slappna av i nacken. Lyft vänster ben upp mot taket. Arbeta upp och ner med en liten pumpande rörelse i ytterläget. Upprepa 12 gånger. Sänk ner höften, byt ben och upprepa 12 gånger.

Här ska det ta: Rumpa, baksida lår och bål.

Benböj med pump

Gört: Stå med fötterna pekandes framåt och höftbrett isär, rak rygg och spänd mage. Böj på

benen – kom djupt ner och arbeta upp och ner med en pumpande rörelse. Upprepa 12 gånger utan att sträcka ut benen rakt förrän på sista repetitionen.

Här ska det ta: Ben, rumpa och vader.

Vinglyft

Gört: Stå på alla fyra. Se till att ryggen är rak – spänn magmusklerna. Sträck höger ben ut åt sidan. Lyft benet rakt upp till höfthöjd. Sänk tillbaka benet och vänd tillbaka upp innan foten når golvet. Går även att göra med böjt ben. Upprepa 12 gånger på vartdera ben.

Här ska det ta: Rumpa.

Johanna Björklunds

ARTIKELN HANDLAR OM