Gå ner i vikt

”Vilket matfett är bäst att steka i?”

Av: 

Sofia Yoo

WELLOBE

Dietisten Josefine Jonasson svarar på Veckans medlemsfråga

Hej Josefine!
Jag har länge kämpat med min vikt, men fått en nystart i början på det nya året och äntligen bestämt mig för att ta tag i den. Och den här gången är jag noggrann, därför undrar jag lite hur jag ska tänka kring fettet i min mat och matlagning? Hur är det till exempel med olivolja?
Jag ser ju att det innehåller en hel del kalorier, men har samtidigt hört att det inte är så farligt att använda det som dressing i mina sallader. Och hur funkar det att steka i rapsolja? Är det också okej i rätt mängder?
//Hälsningar Björn

Josefine Jonasson, dietist:
Hej Björn!
Såhär är det: Både olivolja och rapsolja består av 100 procent fett, men bra sådant. Det blir ungefär 900 kcal per deciliter, det vill säga cirka 130 kcal per matsked och 43 kcal per tesked. Anledningen till att jag är övertydlig just här är att det kan behövas. Det kan nämligen vara svårt att få ihop det här: Samtidigt som det är bra fett är det mycket fett. Väljer man olivolja eller rapsolja får man alltså i sig bra fetter som är hälsosamma för kroppen. Men får man samtidigt i sig för mycket är det däremot inte hälsosamt för vikten.
Alltså: För mycket kalorier gör att man går upp i vikt, oavsett varifrån kalorierna kommer. Så är det tyvärr bara. Mitt råd är därmed: Fortsätt gärna använda olja i både salladen och matlagningen, men var noga med att inte ta för mycket av den.
Några handfasta tips för att lättare hålla koll på mängden är dessutom att...
* ... Undvika värmekänsliga oljor när du steker, det förstör nämligen de bra fetterna.
* ... Byta ut din stekolja mot flytande margarin om den är svår att dosera, den är blandad med olja och har också en bra fettsammansättning.
* ... Vara noga med att inte ta för mycket fett i pannan när du steker eller wokar och ska använda stekskyn till att göra sås. Fettet ligger kvar i maten och den riskerar att bli väldigt fet.
* ... Vara återhållsam med att steka panerat kött och panerad fisk, kokt potatis, svamp och pytt i panna då det suger åt sig en massa fett.

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Gå ner i vikt

Kost