Välkommen till Viktklubbs motionsprogram

Av: Alexander Nordström

Publicerad:

Kul att du har bestämt dig för att börja motionera lite mer regelbundet. Forskning visar att fysisk aktivitet är avgörande för en god hälsa. Och tvärtom, inaktivitet är en stor riskfaktor.

Kroppen är fantastisk på att anpassa sig till de krav vi ställer på den, på gott och ont. I dag lever vi i ett ligg- och sittsamhälle som ställer alldeles för låga krav på kroppen. Vi är ju trots allt byggda för rörelse och fysisk aktivitet. När vi bara sitter hela dagarna anpassar sig kroppen till det och klarar inte av mycket mer. Vi förlorar kondition, styrka och rörlighet och går inte sällan upp i vikt. Det positiva är att kroppen anpassar sig snabbt även åt andra hållet. Börjar du röra på dig ser du snabbt resultat.

Vi börjar programmet lågintensivt och stegrar successivt i omfattning och intensitet. På så sätt undviker man skador och onödig mjölksyrebelastning. Risken är också stor att man ger upp om det känns för jobbigt.

Målet för den här första veckan är att etablera minst tre motionspass med en total träningstid på 1 timme och 45 minuter. Vi föreslår två 30-minuters och ett 45-minuterspass. I programmet ligger dessa på tisdag, torsdag och söndag, men du väljer själv de dagar som passar dig bäst. Känslan när du tränar bör vara lätt till något ansträngande. Försök dessutom att smygmotionera så mycket som möjligt. Det betyder mer ur förbränningssynpunkt än man tror. Tänk på att det är bra med en vilodag mellan träningspassen. Kom ihåg att tiden du ägnar åt fysisk aktivitet är viktigare än tempot i det här skedet.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN