Här är 2015 års sämsta dieter

Publicerad:
Uppdaterad:

Hur hitta rätt i djungeln av trenddieter? Här är i alla fall några du bör undvika

LCHF, Paleo, GI och Atkins.
I dag lanseras den ena trendiga dieten efter den andra.
Så hur ska man veta vilka som verkligen fungerar och inte?
Här är några dieter som experterna anser bör undvikas.

Med hjälp av en grupp professionella hälsoexperter rankade U.S. News nyligen 35 olika dieter. Och ju svårare de var att följa, ju mindre näring de höll och ju osäkrare de var, desto lägre ner på listan hamnade de. Här är 5 av de sämst rankade dieterna på listan.

1. Dukan-dieten

Går ut på: Ett obegränsat intag av 100 utvalda livsmedel under fyra faser: Attackfasen (proteiner), Cruisefasen (proteiner + grönsaker), Sammanslagningsfasen (proteiner + grönsaker + kolhydrater) och Stabiliseringsfasen (proteiner + vanlig mat).

Foto: Colourbox

Experternas bedömning: Den här dieten rankade experterna som absolut sämst i nästan alla kategorier. Dels på grund av dess många strikta regler, dels på grund av avsaknaden av bevis på att den faktiskt skulle fungera. En expert beskrev den till och med som "idiotisk".
Betyg: 2 av 5

2. Paleo-dieten

Går ut på: Att äta så naturlig mat som möjligt utifrån vad naturen har att erbjuda, det vill säga att i den mån det går, efterlikna våra förfäders föda.

Foto: Colourbox

Experternas bedömning: Den här dieten må låta som ett jättebra alternativ, med magert rent kött och vilda växter. Dock var majoriteten experter kritiska: ”Att genomföra en sådan diet i dagens moderna samhälle låter som ett väldigt komplicerat alternativ”.
Betyg: 2 av 5

3. Rawfood-dieten

Går ut på: Att äta rå, obehandlad mat då tanken är att tillagad mat som hettas upp förstör de enzymer och näringsämnen som finns.

Foto: Colourbox

Experternas bedömning: Den här dieten ansågs av experterna nästan vara omöjlig att följa på både kort och lång sikt – och såväl ur närings- som säkerhetssynpunkt. ”För att genomföra den till punkt och pricka kräver dessutom både engagemang, ansträngning, kunskap som offringar. Och då finns det andra dieter som inte har fullt så höga krav, men som är minst lika effektiva”.
Betyg: 2.3 av 5

4. Atkins-dieten

Går ut på: Att äta en kolhydratfattig kost men desto mer kött, utifrån tanken att 50 till 75 procent av energin ska komma ifrån protein och fett.

Foto: Colourbox

Experternas bedömning: Även om många av experterna kom fram till att den här dieten slog merparten av de övriga dieterna med avseende på snabb viktnedgång, bedömdes den som sämre i många andra kategorier såsom viktnedgång på lång sikt, näringsvärde, säkerhet samt hjärthälsa.
Betyg: 2.3 av 5

5. Body Reset-dieten

Går ut på: Att "omprogrammera" ämnesomsättningen genom att låta kroppen genomgå tre olika faser med smoothies och snacks, för att kicka igång en viktminskning.

Foto: Colourbox

Experternas bedömning: Den här dieten fick mediokra betyg i alla kategorier, men särskilt i dem som handlade om långsiktig viktminskning. ”Det här är bara ett trick och ingen hälsosam viktminskningsdiet som står för ett hållbart ätande", sade en av experterna.
Betyg: 2.5 av 5
 

Källa: Huffington Post/MåBra

Publicerad: