Träning

Lista: Vanliga felen folk gör på gymmet

WELLOBE

För lätta vikter, fel rörelser och rädsla för nya maskiner och pass. Att göra fel på gymmet kan sätta krokben för dina viktresultat. Här listar PT:n Shirin Djavidi de vanligaste felen på gymmet – och hur du undviker dem.

1. Du förstår inte maskinerna eller redskapen

Gör såhär: Fråga personalen om en genomgång. Det brukar finnas instruktörer (som är gratis) som kan visa hur allt funkar. Glöm inte att de trots allt finns där för dig och att det är viktigt att du utför rörelserna rätt för att undvika skador.

2. Du vågar inte testa nya grejer

Gör såhär:

Kanske känner du dig osäker på om du klarar av det. Men om du inte testar så vet du ju inte heller om du kan. Vem vet, du kanske hittar en träningsform som du älskar fast du inte trodde det från början.

3. Du tränar med för lätta vikter (oftast kvinnor)

Gör såhär: Släng på något eller några kilon extra för att utmana dig själv. Oftast orkar du betydligt mycket mer än du tror. Och om du belastar kroppen mer kommer du också att se en förändring i dina resultat.

4. Du går alltid på samma pass

Gör såhär: Även om du har dina favoritpass som du känner dig mest trygg med kommer du inte utvecklas och få de resultat du vill om du inte tänjer på dina gränser eller går utanför din bekvämlighetszon. Chocka och överaska därför kroppen lite då och då, då kommer det hända grejer.

5. Du tränar för ensidigt (dvs som du alltid gjort)

Gör såhär: Visste du att kroppen vänjer sig vid samma sorts träning redan efter sex veckor? Därför är det viktigt att alltid variera sin träning så mycket som möjligt. Det behöver inte vara något drastiskt, men låt inte kroppen vänja sig vid exakt samma träning gång efter gång. Det kan sätta krokben för dina resultat.
Kan Viktklubb verkligen hjälpa? Så här tycker medlemmarna

Shirin Djavidi

Publisert:

Aftonbladet

/

Wellobe

/

Träning

ÄMNEN I ARTIKELN

Träning

Motion

Listor

Gå ner i vikt