Träning

Träna först - skrubba sen

Av: 

Shirin Rågby Djavidi

WELLOBE

Träning är bra för mycket - men kan vara förödande för huden om man inte rengör sig ordentligt. Här kommer Kayos tips för hur du får en strålande hud.

Om du tränar regelbundet så är det viktigt att du rengör och återfuktar din hud extra mycket. 
– Tvätta ansiktet direkt efter ett träningspass, säger spa- och hudterapeuten Kayo Shekoni.

Du ska alltid vårda din hud noga, men speciellt om du tränar
mycket och därmed svettas mycket. Men även nu inför vår torra och kalla period i Sverige.
– Efter ett träningspass ligger det ett lager av smuts tillsammans med svett på din hud. Om du inte tvättar bort det direkt riskerar du att smutsen tränger ner i porerna och ger kvisslor och utslag, säger Kayo Shekoni.
När Kayo pratar om att tvätta av huden räcker det inte med att
man sköljer av med vatten. Använd en skonsam rengöringsmjölk
eller någon annan mild rengöring.
– Många använder duschkrämen, men det är inte alls bra för huden. Det är alldeles för starkt och uttorkande. Var snäll mot huden.
 Kayo ger fem enkla tips och råd som du kan ta med dig när du tränar.
1. Köp ett resekit som är enkelt att slänga ner i träningsväskan, med en mild rengöringsmjölk, en fuktkräm för ansiktet samt något för läpparna och händerna. Huden behöver mycket fukt efter ett träningspass. Om man inte smörjer in sig kan man få torrhetskvisslor och en glåmig och grå hud eftersom huden lättare torkar ut.
2. Hudlotion. Även kroppen kan behöva en tyngre lotion/kräm. Många duschar sliter på huden, liksom kylan under vinterhalvåret. Smörj in kroppen noga efter varje duschtillfälle.
3. Kroppsskrubba dig en gång i veckan för att få bort alla döda hudceller och ge plats åt ny fräsch hud. Ta exemplet med en torr disktrasa. Den suger inte åt sig vätska. Huden fungerar på samma sätt. Du behöver skrubba den emellanåt och vårda den för att den ska bli mer mottaglig för fukten i krämerna.
 4. Glöm inte bort ryggen. Har du lätt för att få finnar på ryggen så glöm inte bort att skrubba även den. Det finns ryggborstar, annars kan du rulla ihop en handduk och skrubba över ryggen. Ryggen är ett ställe där vi normalt svettas 

5. Lägg en fuktgivande ansiktsmask cirka två gånger i veckan. Det finns även lermasker som är både fuktgivande och utrensande.

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Träning