”Tricket är att räkna rätt”

Av: Sofia Yoo

Publicerad:
Uppdaterad:

Såhär blev Linda Qvist, 37, av med sina extrakilon

Att ha två graviditeter att skylla på går väl an – i början.
Men kanske inte när barnen väl är fyllda 11 och 13.
– Jag har ju själv ansvar för min egen kropp och hälsa, säger Linda Qvist, 37.

Visst går de allra flesta kvinnor upp i vikt under sina graviditeter. Det är normalt. Däremot kanske man inte ska skylla sin övervikt på dem hur länge som helst, menar Linda Qvist, 37.
– Det var liksom okej de första åren, men nu är mina barn ändå 11 och 13 år.
Det är dock inte så att Linda har varit inaktiv på något sätt. Hon har alltid tyckt om att vara ute och vandra, cykla och tälta. Och nyligen skaffade hon och maken en kolonilott.
– Där odlar vi allt från sallad, persilja, ärtor och dill, till potatis, blomkål, broccoli och bärbuskar. Och eftersom den ligger intill en älv kan ungarna fiska medan vi rensar rabatter.

Började styrketräna

Efter sina två graviditeter kom Linda som mest upp i en vikt på 80 kilo, vilket var en hel del för hennes 158 centimeter. En orsak till det var förmodligen att hon inte tränade alls. Springa trodde hon nämligen att man redan måste vara duktig på för att börja med.
– Sedan skaffade jag en PT som jag började styrketräna med. Och då hände det mycket. Inte just med vikten – men med musklerna. Och det var jättekul, så jag fortsatte med det. Att komma igång med hjälp av en PT är något jag verkligen rekommenderar. Jag lärde mig massor och kan i dag själv lägga upp träningspass för både styrka och kondition.

Gick ner i vikt redan första veckan

Eftersom Lindas mål var att matcha sin kropp med sin redan aktiva livsstil och dessutom se lite resultat i spegeln – det är ju en sak att bygga muskler och en annan att träna för att bli lite snärtare – gick hon i januari även med i Viktklubb.
– Visserligen hade jag redan varit med innan, men den här gången ville jag verkligen lära mig att äta rätt i förhållande till min träning. Och det har funkat jättebra. Jag gick ner redan första veckan. Samtidigt som träningen har gett mig både ökad styrka, uthållighet, kondition och bättre självförtroende, har Viktklubb lärt mig att koppla samman träningen med kosten för att skapa en mer hållbar livsstil.

”Till och med ätit skräpmat”

Sedan har det bara fortsatt så. Och hittills har Linda gått ner 9 kilo på 3 månader. Eftersom hon har man och barn har det dock varit viktigt att kunna äta samma saker. Därför har hon inte uteslutit någonting, inte ens hamburgare och pizza.
– Det har funkat jättebra så länge jag bara ha räknat alla kalorier. Att jämföra olika mål för att se vad jag tjänar mest och blir mättast på, har jag dessutom lärt mig jättemycket av.
Och vad är planen nu?
– Att gå ner ett par kilon till så jag har lite marginal. Innan har jag nämligen haft lite svårt att hålla nollan. Så lika många veckor som det tar att nå den nu, lika många veckor ska jag hålla den innan jag ropar hej.

Lindas 3 bästa tips

1) Prioritera, planera och avsätt tid till träning. De bästa passen är trots allt de som blir av, så därför är det bra att eliminera alla hinder. När barnen var små såg jag till exempel till att välja ett gym med barnpassning. Och packar jag alltid träningsväskan redan kvällen innan.

2) Ta vara på de små stunderna i vardagen till att förbereda. Jag förbereder till exempel alltid matlåda kvällen innan, då minskar risken att någonting helt oplanerat slinker ner. Dyker det sedan upp en kaka på eftermiddagsfikat på jobbet, nej då skippar jag den eftersom det faktiskt inte finns med i min plan.
3) Sluta jämföra dig med andra. Det viktiga är att hitta det man själv tycker är kul och det som funkar för en själv.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN