Fråga dietisten: ”Vad ska jag äta före träningen?”

Av: Rebecka Wållgren

Publicerad:

Dietisten Josefine Joansson svarar på medlemmarnas frågor om mat och vikt

Vad ska jag äta före träningen?

Jag får håll väldigt lätt om jag äter för tätt in på träning eller match (spelar fotboll). Det här blir ett problem när jag slutar runt 16.30 och inte tränar förrän 20.00, eftersom jag behöver äta däremell­an. Äter jag middag då får jag håll. Har du något bra förslag på mat som är lätt men ändå energirik? Oftast blir det bara några knäckebröds­mackor och någon frukt, men det känns som jag behöver mer energi än så för att göra en bra träning.

- Mittbacken

 SVAR: Jag förstår att detta är ett bekymmer för dig. Tyvärr är det lite svårt att ge råd eftersom det inte är så lätt att veta hur mycket och vad du klarar av utan att få håll. Generellt sett rekommenderar jag inte att man dricker sin mat men i ditt fall kanske en smoothie på frukt, yoghurt och proteinpulver skulle vara bra före träning? Lättkesella med bär/frukt, krossat knäckebröd och solrosfrön? Sallad med bulgur, keso och tonfisk eller ägg? En omelett? Behöver du lite extra kalori­er utan att mängden blir för stor är alltid nötter och avokado bra tillskott. Prova dig fram för att hitta det som passar dig. Tänk på att äta efter träningen också.

Förstörs mat i mikron?

Jag har en fundering om att mikra mat. Jag har läst att näring, vitaminer och sånt försvinner ur grönsaker när man

mikrar? Stämmer det?

 - Jesper

SVAR: När man tillagar grönsaker försvinner alltid en del av vitaminerna, men hur mycket som försvinner har med uppvärmingstiden och mängden vätska att göra. Om du kokar grönsak­er i stor mängd vätska försvinner alltså en större andel av näringen till vattnet.

Du kan med fördel använda vattnet som bas till en soppa eller gryta, då får du ta del av vitaminerna i alla fall. Var inte rädd för att använda mikron – eftersom tillagningstiden blir kort kan den ibland till och med vara bättre än spisen.

Varför blir jag yr?

Jag har gått ner tio kilo på sju veckor, men börjar känna mig yr. Beror det på min viktnedgång?

- Inger

SVAR: Visst kan det vara så att man kan få blodtrycksfall av en snabb viktnedgång. Det beror dels på den minskade vikten men också på grund av det lägre energi­intaget. Var noga med att dricka ordentligt, det kan hjälpa dig en del. Om du känner att din yrsel är väldigt obehaglig och ett problem för dig rekommenderar jag dig att gå till din vårdcentral för att få hjälp därifrån.

Kan kalorier bli färre?

Är det lika många kalori­er i färsk grädde som när man kokat ihop den en stund? Mängden grädde blir ju mindre när den har kokat ett tag. 

- Anonym

SVAR: Om du har 1 deciliter grädde och kokar ihop den till 0,75 deciliter är det lika mycket kalorier i 0,75 deciliter som i 1 deciliter. Det enda som har kokat bort är vatten. Det är alltså lika mycket kalorier när du äter grädden färsk som när du hällde den i grytan, även

om mängden har blivit mindre.

Foto: Viktor Johansson

Publicerad: