Mat

Så får du hjälp att nå din målvikt i Viktklubb

Av: 

Sofia Yoo

WELLOBE

Tips och råd kring Mat, Motion och Motivation Här är experterna

Har du alltid levt ditt liv på ett visst sätt kan det vara svårt att tänka om. Och minst lika förvirrande kan det vara att veta var du ska börja. Då kan Viktklubbs experter tillsammans lägga bitarna på plats åt dig.

JOSEFINE JONASSON är legitimerad dietist vid Överviktsenheten på Karolinska Sjukhuset och var en av dem, som med professor emeritus Stephan Rössner, grundade Viktklubb år 2003.
– Jag har arbetat som dietist i 17 år och tycker att det bästa med mitt yrke är att få vara med när människor upptäcker sin egen styrka och förmåga att förändra sig – för att skapa den bästa versionen av sig själva. Det ger mig nya insikter varje dag och jag älskar det, säger hon.
I dag bloggar Josefine regelbundet på Viktklubbs medlemssida, svarar på frågor om matvanor och mat, samt har en stor del i själva produktutvecklingen av Viktklubb.

Josefines 3 bästa hälsotips:

1) Ligg steget före genom att planera dina måltider.
2) Skippa söta drycker (det vill säga drick inte dina kalorier)!
3) Ät regelbundet.

Favoritmotto: ”Bättre nästan rätt än helt fel!”

Josefine Jonasson, legitimerad dietist
Foto: Gustav Mårtensson

SHIRIN DJAVIDI är Personlig Tränare

och journalist, och har jobbat med träning och hälsa under halva sitt liv. På

har hon arbetat i drygt nio år.

– Jag är alltid lika tacksam över att få vara en del av någon annans resa mot en mer hälsosam livsstil – och över att få peppa, stötta, skratta och inspirera. Det ger mig styrka, säger hon.

Shirin bloggar regelbundet på Viktklubbs medlemssida, samt svarar på frågor kring träning, och ger tips och råd.

Shirins 3 bästa hälsotips:

1) Var aktiv varje dag, lite som mycket – vardagsmotion ska inte underskattas!
2) Skratta och umgås med människor som ger energi och glädje.
3) Träna hela livet, såväl mentalt som fysiskt, det kommer att bli din bästa investering någonsin. Utan hälsan har du ingenting, men med en god hälsa kan åstadkomma vad du vill.

Favoritmotto: ”Lev aktivt – du har allt att vinna!”

Shirin Djavidi, Personlig Tränare
Foto: Mia Carlsson

KLARA EDLUND är legitimerad psykolog på Uppsala KBT-mottagning och lektor vid Uppsala universitet. Hon har arbetat med problem från undervikt till allvarlig fetma, samt behandlat frågor som motivation, mat, ätande och vikt i över 20 års tid.
– Arbetet i Viktklubb ger mig möjligheten att följa medlemmarna i sina resor mot en hållbar livsstil. Och det är just det Viktklubb handlar om: En hållbar livsstil som ger såväl hälsa som trivsel, säger hon.
Precis som övriga experter bloggar även Klara på Viktklubbs medlemssida, samt svarar på frågor och motivation och inspiration, och ger tips och råd.

Klaras 3 bästa hälsotips:

1) Ta en dag i taget, steg för steg. Vartenda ett räknas!
2) Tänk långsiktigt och håll fast vid din hälsoplan.
3) Håll fokus på dina värderingar. Endast då kan du hitta en livsstil att verkligen trivas med.

Favoritmotto: ”Lev livet här och nu – i riktning mot en hållbar livsstil!”

Klara Edlund, legitimerad psykolog
Foto: Mia Carlsson

DENISE ROSELL är medlemsansvarig Viktklubb och är serviceminded ut i fingertopparna. Hon skulle kunna sägas vara lite av en veteran på Viktklubb, då hon tidigare har suttit i Aftonbladets support för digitala tjänster.
– Utanför arbetet är träningen en stor del av mitt liv, då jag spelar innebandy på högsta nivå, säger hon.
Denise är den som har närmast kontakt med medlemmarna, då hon både bloggar, aktiverar spännande utmaningar och tävlingar, samt regelbundet håller koll på Viktklubbs Facebook- och Instagram.

Denises 3 bästa hälsotips:

1) Var inte för hård mot dig själv.
2) Rör på dig även om du inte är van vid att träna.
3) Ta allting i din egen takt och börja på en nivå som passar dig.

Denise Rosell, medlemsansvarig
Foto: Sara Arnald

CECILIA MORTIMER MEURLING är vd Viktklubb. Hon har tidigare arbetat som marknadschef på Aftonbladet Nya Medier, affärsområdeschef för webben på Aftonbladet samt varit chef över Kundrelationer på Aftonbladet.
– Jag har själv gått ner 12 kilo (!) efter mina två graviditeter och vet hur tufft det kan vara, men också hur otroligt nöjd man känner sig när man väl kommer i mål.
Även Cecilia bloggar regelbundet, samt ser till att Viktklubb ständigt ligger i framkant för att ge medlemmarna den bästa tänkbara hjälpen de behöver.

Cecilias 3 bästa hälsotips:

1)Ät dig mätt på mat som både är god och nyttig.
2) Se till att vardagsmotionera genom att exempelvis gå eller ta cykeln till jobbet.
3) Var snäll mot dig själv och ge dig själv beröm med jämna mellanrum.

Cecilia Mortimer Meurling, vd
Foto: Sara Arnald

SOFIA YOO är redaktör Viktklubb och är den som ser till att medlemmarna uppdateras med det allra senaste inom områdena Mat, Motion och Motivation. Hon har tidigare varit redaktör på ett antal lokaltidningar i södra Sverige och kommer senast från Minimedia där hon bland annat har varit redaktionschef.
– Det bästa med mitt jobb är att få skriva om ämnen som verkligen intresserar mig, på ett så roligt, inspirerande och givande sätt som möjligt. Framför allt älskar jag att intervjua medlemmarna själva, för varje ny historia är verkligen unik, säger hon.

Sofias 3 bästa hälsotips:

1) Se till att både sova och äta gott – för annars funkar absolut ingenting (... men lever jag som jag lär? Hm, inte alltid. Dygnet har lite för få timmar, tyvärr...!)
2) Ägna dig bara åt träningsformer du tycker är roliga. Då är chansen att du fortsätter större.
3) Undvik "quickfixes". De inger en falsk förhoppning om kontroll och funkar aldrig på lång sikt.

Sofia Yoo, redaktör
Foto: Sara Arnald

Som medlem i Viktklubb kan du gå ner 1 kilo i veckan – hur då?
Läs mer här

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Mat

Träning

Gå ner i vikt

Hälsa