Wellobe

”Det är viktigt att ha koll på sina framgångar”

Av: 

Sofia Yoo

WELLOBE

Frida rasade 27 kilo – och håller vikten än

Frida Andreasson, 30, har alltid haft goda matvanor.
Däremot har hennes stora last i livet varit sötsaker.
– I dag vet jag bättre och har lärt mig "hålla nollan", säger hon.

Frida Andreasson har egentligen aldrig varit överviktig. Hon har både ätit bra och rört på sig, eftersom hennes stora intresse är hennes hundar. Däremot har hon alltid älskat att baka. Men finns det bullar och kakor hemma jämnt måste ju någon äta upp dem också.
– Ja, jag är en riktig "sockerråtta". Det är alltså inte maten som har varit problemet utan allt det där andra – mellan måltiderna. Sen har jag väl aldrig riktigt tänkt i termer av kalorier, utan liksom bara ätit det jag har velat, säger hon.

”Höll på att ramla av stolen”

Strax efter att Frida hade fyllt 19 flyttade hon hemifrån. Det var då vikten började dra iväg. Hon fortsatte nämligen både att baka och äta, och varje år smög sig ytterligare kilon på.
För några år sedan hamnade Frida dock av en helt annan orsak på sjukhus. Och för att kunna få rätt mängd medicin blev hon där ombedd att ställa sig på vågen. Det var en chock.
– Jag höll på att ramla av stolen när sköterskan berättade hur mycket jag vägde. Jag visste ju att jag hade kommit upp i storlek XL, men eftersom jag inte hade någon hushållsvåg hade jag aldrig funderat på vad jag egentligen vägde.

Fastnade för en artikel på nätet

Det där besöket blev Fridas wake-up-call. Det visade sig att hon hade vägde över hela 80 kilo, som alltid har varit hennes "skräckgräns", säger hon. Resolut satte hon sig ner vid datorn och fastnade för en av artiklarna på Aftonbladet om Viktklubb.
– Tidigare hade jag testat GI någon månad, men det funkade inte och kändes inte hållbart. Viktklubb erbjöd däremot en loggbok så att jag enklare skulle kunna hålla koll på hur mycket jag stoppade i mig och rörde på mig. Och det verkade jättebra tyckte jag.

Kunde lika gärna fortsätta

Frida tog chansen och gick den första april år 2013 med i Viktklubb, med målet att gå ner från 84 till 65 kilo. Första veckan märkte hon ingenting, men sedan gick allt "väldigt snabbt".
– Andra veckan tappade jag två och ett halvt kilo. Sedan fortsatte det så med runt 0,8 kilo i veckan. Visst stötte jag på patrull ibland, men aldrig så länge att jag hann bli omotiverad. Efter drygt ett år hade Frida gått ner hela 27 kilo – vilket var långt över hennes målvikt.
– När jag väl nådde den gick allting så bra att jag kände att jag lika gärna kunde fortsätta. Och ändå var det aldrig så att jag direkt stressade. Eftersom jag inte gillar att träna har jag enbart varit ute med mina hundar. Och utöver det har jag bara fokuserat på att äta rätt.

Viktigt att hålla koll även på sina framgångar

I dag väger Frida 57 kilo – och hon håller sig där. Bakningen har hon bytt ut mot egenproducerade skönhetsprodukter, som även det ger utlopp för behovet av att blanda och mixa och vispa. Medlemskapet i Viktklubb har hon dock kvar. Främst på grund av loggboken, säger hon.
– Det är ju lika viktigt att även ha koll på sina framgångar. För det spelar ingen roll hur mycket man går ner i vikt om man inte förstår varför. Men allt det har Viktklubb lärt mig. Dessutom finns dagboken nu som en mobilapplikation och den funkar jättebra.
Vad är största skillnaden mellan att gå ner i vikt och att hålla nollan?
– När man går ner i vikt får man hela tiden en belöning när man ställer sig på vågen. Men det är inte alls samma sak att bara kontrollera samma siffra hela tiden. Sedan är det också svårare att hitta en bra balans mellan rätt mängd mat och motion som gör att du står stilla. Och där gäller det att tänka efter och hitta sin egen nivå.

Fridas bästa tips om du vill hålla nollan

1. Trappa upp försiktigt
Öka inte på med 500 till 600 kalorier direkt bara för att du har nått din målvikt, utan låt din kropp känna efter och sakta men säkert hitta sin egen nivå.

2. Stirra dig inte blind på siffrorna
Viktklubbs rekommendationer är jättebra, men fungerar inte till punkt och pricka för alla. Det beror till exempel helt på hur mycket du rör dig, så skynda långsamt och känn dig fram.

3. Gå inte ur Viktklubb så fort du har nått din målvikt
Det är ju egentligen nollan som har varit målet, så det är också nu den verkliga resan börjar. Precis som du behövde hjälp med att gå ner i vikt, kommer du därför också behöva hjälp med att lära dig att hålla nollan.

Publisert: