Hora eller nunna – kvinnan på film

Forskare: Det handlar alltid om en sexuell prestation

RELATIONER

Hora, nunna eller polis utklädd till hora.

Hollywoods kvinnliga skådespelare har inte stora valmöjligheter när de söker roller, enligt en amerikansk filmforskare.

Foto: CHARGETSEX
Kroppen säljer i det amerikanska musikdramat ”Showgirls” med Elizabeth Berkley i en av rollerna.

Vid Oscarsutdelningen 1996 skämtade Whoopie Goldberg om kvinnorollerna i de filmer som haft premiär under året. Det var filmer som Showgirls, som handlar om en strippa, Farväl Las Vegas, om en prostituerad, Casino, där Sharon Stone spelar en gangsterfru som varit prostituerad, På tal om Afrodite, om en hora, och Dead man walking, där Susan Sarandon spelade en nunna.

Yvonne Tasker forskar i film på amerikanska University of Sunderland och hon har tittat på hur Hollywood förändrats i och med det vaknande intresset för feminism i USA.

Hennes slutsats är deprimerande. Sex som handelsvara är lika viktigt som det alltid varit i filmer där kvinnor skildras. Särskilt i filmer där kvinnor yrkesarbetar. Själva termen ”working girl” antyder på engelska att kvinnan går på gatan.

I filmer eller tv-serier där kvinnor arbetar som poliser kan man nästan alltid räkna med att hon måste låtsas vara prostituerad för att kunna utföra sitt spaningsarbete på bästa möjliga sätt. ”Det är ett sätt att bekräfta att en kvinnas arbete alltid handlar om ett slags sexuell prestation”, skriver Yvonne Tasker i sin bok.

En kvinna som är med i en actionfilm drivs ofta till att utföra hjältedåd på grund av sina modersinstinkter, antingen det gäller hennes eget barn eller någon annans. Taskers exempel är bland annat filmerna Terminator 2 och Alien. Hon kan också ha en förlorad far i bakgrunden, som till exempel Jodie Fosters karaktär i När lammen tystnar.

”Den tredje sortens kvinnliga hjältar är den fetischistiska fantasifiguren som härstammar från serieböcker och mjukporr”, skriver Tasker och ger som exempel Pamela Anderson i filmen Barb Wire.

Än är det långt kvar innan Hollywood accepterar yrkesarbetande kvinnor som inte gått sängvägen.

Fotnot. Yvonne Taskers bok heter ”Working girls. Gender and sexuality in popular cinema”, Routledge förlag.

Ana Udovic