– Har ni vanligt kaffe...?

I storstäderna har kaffekulturen vuxit till en hel livsstil

RELATIONER
Foto: Rickard Laving
Kaffet har huvudrollen. Kvinnas reporter avnjuter en kopp cappuccino på "Kaffebar" i Stockholm, som öppnade i våras. Det drivs av Johan Sörman och Gabriella Jacobsson. Här serveras även vanligt bryggkaffe.

Espresso, cappuccino, caffe latte?

Den italienska kaffefloden svämmar över oss.

Ska det vara så svårt att få en hederlig svensk kopp?

Förr var en kopp kaffe just bara en sort.

Det var en kopp svenskrostat bryggkaffe.

I Stockholm, Göteborg och Malmö kan man snart inte gå in på ett kafé och beställa en kopp kaffe utan att behöva välja mellan otaliga italienska sorter.

Vanliga sorter finns knappt längre, bara ovanliga.

Peter Specht-Andersson är vd för Monteriva Kaffe Sverige AB i Stockholm, som rostar sitt kaffe i Italien.

Han talar om en kafferevolution, att espresson och espressomaskinerna håller på att ta över på storstadsfiken.

– Detta är lika dramatiskt som när vi gick från kokkaffe till bryggkaffe på 60-talet. Vår egen försäljningsvolym har tredubblats sedan 1993.

Håller de svenska kafétraditionerna rentav på att dö ut?

– Nej. De kommer att leva parallellt med coffeshops i storstäderna, säger Peter Specht-Andersson.

Detsamma säger Mohamed Fariss, produktchef på svenska Gevalia:

– Den vanliga koppen kommer att finnas kvar. Det finns plats för alla sorters kaffe.

Lever det svenska kaffet farligt?

– Nej, inte det heller. Det italienska kaffet utgör bara en liten kaffetår på den svenska kaffemarknaden.
Detta är lika dramatiskt som när vi gick från kok-kaffe till bryggkaffe på 60-talet

Vi konsumerar 60 000 ton bönkaffe per år i Sverige, enligt Gevalia. Espressons andel är bara en halv procent. Vi dricker också 300 ton specialkaffe.

Kan man då tala om kafferevolution?

Ja, delvis, med tanke på hur djupt rotade svenskarnas kaffevanor är och på hur svårt det är att rubba dagliga vanor. Men hittills är kaffetrenden ett storstadsfenomen. Den har också spridit sig till universitetsstäder och nöjesorter som Åre,Visby och Borgholm.

I stugorna är det däremot fortfarande svenskt kaffe som går hem. Svenskrostat kaffe bibehåller därför sin starka ställning.

Den nya kaffekulturen handlar om livsstil, enligt Peter Specht-Andersson. Att svepa en espresso passar den stressade, effektiva och lite kräsna storstadsmänniskan som är på språng.

Du väljer ditt kaffe själv. Det går fort att göra. Du får färskt kaffe.

– Kunden är alltid i fokus. Om du vill ha något för just dig, något personligt – då passar espresson bra – för den görs påbeställning à la minute. Det tar 25 till 30 sekunder att brygga en espresso, så kunden får alltid färskt kaffe, säger Peter Specht-Andersson.

De som köper espressobryggare till sina arbetsplatser är advokater, IT-människor, revisorer och andra med breda kontaktnät, enligt Peter Specht-Andersson, som själv sveper tio, tolv espresso per dag.

Jag frågar Mohamed Fariss om inte Gevalia ska satsa på espresso. Han skrattar och säger:

– Vad står Gevalia för? Svenskt kaffe! Skulle du köpa en espresso som det stod Gevalia på?

Mary Mårtensson

[email protected]

Störst på kaffe i Sverige:

1. Gevalia: 37,8 procent av kaffemarknaden (volym).

2. Löfbergs Lila: 19,2 procent.

3. Zoega: 13,6 procent.

4. Classic: 9,1 procent.

FAKTA/Kaffelexikon