Gå till psykologen - på betald arbetstid

Nu betalar företagen för att deras personal ska må bra

RELATIONER

Gör jobbet dig knäpp?

Rasar livet som ett korthus?

Nu satsar företagen på psykologhjälp åt de anställda.

Foto: Mikael Gustavsen
Vare sig det är jobbet i sig eller privatlivet som får dig att må dåligt kan det vara skönt att prata med någon. En ny tjänsteförmån hos en del företag är psykologrådgivning.

Företag bjussar inte bara på städning och tjänstebil. Till de nyare tjänsteförmånerna hör en dygnetruntöppen psykologrådgivning för personalen.

- Man ska kunna ringa i nödlägen, när man står där med tablettburken framför sig eller tänker: "Nu hoppar jag." Därför har vi bara människor med psykologutbildning säger Louise Edberg, vd på Visavi AB, som säljer tjänsten.

- Men de flesta frågor är inte så dramatiska. Det handlar oftare om relationsbekymmer.

I dag prenumererar 17 företag med sammanlagt 13 000 anställda på deras tjänst. Företagen har förskottsbetalat upp till fem personliga psykologbesök per år och anställd. Utan att företaget får reda på vem som varit där.

Och knakar det i äktenskapet, kan ens partner också få följa med. Fortfarande anonymt. På arbetsgivarens bekostnad.

Och om ens arbetsgivare har köpt tilläggstjänsten "Vardag" hjälper Visavi till med resten av livet också: Vilket telefonabonnemang är bäst? Hur överklagar man sin sura restskatt? Vad gör man åt mögel i badrummet när Martin Timell är upptagen?

Allt kan få ett svar - om inte av psykologerna så av de experter som företaget knutit till sig.

Lars Haglundh är personalchef på Posten IT, ett av de företag som anlitar tjänsten. Det kostar ungefär en halv miljon, vilket motsvarar 700 kronor per anställd och år. 15 procent av de anställda har någon gång utnyttjat hjälpen.

- Alla tjänar på att man kan få hjälp tidigt i en kris, säger han.

- Principen är att mota Olle i grind, att skapa förutsättningar för att folk ska kunna jobba.

Ett vårdföretag, ett bankföretag och ett medieföretag finns också i kundkretsen.

Även om arbetsgivaren inte får reda på vem som får hjälp, får de statistik om dem som ringer. Vilka sorters frågor som tynger personalen. Vid vilken tid på dygnet de ringer. Hur många som går i parterapi.

De vanligaste arbetsrelaterade frågorna handlar om stress, omorganisationer och dåliga arbetsrelationer - oftast med chefen. De privata samtalen handlar om relationer.

Louise Edberg säger att det är ett sätt för ett företag att få en röntgenbild av sitt företag.

- För företaget handlar det om att vårda sitt humankapital. Om personalen mår bra, om livet flyter på kan människor ge järnet på jobbet, säger Louise Edberg.

Företagen vill ha anställda som har ordning på sitt liv.

Frågan för den enskilde är hur mycket hjälp man vill ha av sin arbetsgivare för att leva livet.

Fakta/Så tycker facket

Christina Vallgren