För gamla för SAS

Marit och Jeanette, 40, ratas som flygvärdinnor av svenska bolag

RELATIONER

Värdelösa vid fyrtio.

Det är verkligheten för många flygvärdinnor.

– Det känns förnedrande att flygbolagen hellre tar in oerfarna 22-åringar, säger Jeanette Bergman, 40.

Marit Lindén, 40, och Jeanette Bergman,40, är två av de flygvärdinnor som har svårt att hitta jobb i Sverige när de fyllt 40 år. I dag arbetar Marit och Jeanette hos ett utländskt flygbolag. De har fått gå ner i lön och Jeanette arbetar extra som undersköterska.

Yrkesskicklighet lönar sig inte för medelålders flygvärdinnor. Det har Jeanette Bergman, 40, och Marit Lindén, 40, fått lära sig. För ett år sedan blev de och 150 andra kabinanställda uppsagda från Braathens Malmö Aviation när basen på Arlanda lades ner.

– Det kändes som om grunden drogs bort under fötterna. Jag trodde att mina sexton år som flygvärdinna skulle hjälpa mig till ett nytt jobb, säger Marit Lindén.

En tanke som visade sig vara helt fel.

När Marit och Jeanette och tretton andra flygvärdinnor sökte jobb på flygbolagets baser i Göteborg och Malmö anställdes en person – en ung kvinna med sex månaders erfarenhet. Marit och Jeanette sökte då till SAS som nyanställer 5 000 personer, framförallt kabinpersonal. Där blev det tvärstopp eftersom åldersgränsen var 35 år.

– Det känns förnedrande att flygbolagen inte ser att vår ålder är en tillgång, säger Marit Lindén.

Kan det vara så att ni uppfattas som fel personer?

– Felet är snarare att vi framstår som för starka. Med åldern lär man sig att ställa krav och då anses man som besvärlig och jobbig. Man blir en flyghäxa, en bitch, säger Jeanette Bergman, som arbetat som flygvärdinna i 8 år.

Jeanette och Marit vände sig till facket HTF. Svaret löd: Ledsen, vi kan inte hjälpa er.

Claes Helgeson, personalchef på Malmö Aviation, är oförstående för kritiken att de skulle välja bort personer över fyrtio år.

– Vi har ingen åldersgräns på våra sökande. Det är snarare så att vi tar de med erfarenhet eftersom det kostar att lära upp folk.

Gry Mölleskog, chef för kabinanställda på SAS, har inte stött på att kvinnor runt 40 har svårt att få ny anställning.

Varför har ni en åldersgräns på 35 år?

– Just nu har vi ett stort generationsgap vid trettio år som vi behöver fylla. Vi har anställt personer kring 40 år om de har erfarenheter som vi inte kan vara utan.

Är det inte så att ungdom går före kompetens?

– Det stämmer inte. Vi är ett av de få flygbolag som strävar efter att hitta personal med olika bakgrunder, ålder, kön och etnicitet. Sen är personligheten oerhört viktig för oss.

Är inte det en undanflykt för att kunna anställa unga snygga tjejer?

– Absolut inte. Vi vill inte bara ha unga tjejer. Det är många som söker och det är klart att de blir besvikna om de inte får jobb.

FAKTA/Snittålder bland flygvärdinnor

Pernilla Nordström