Blåst på en miljon

Emma-Helena Nilsson skriver bok om året som Fröken Sverige

RELATIONER

I morgon kväll koras nästa Fröken Sverige.

Men den som vinner titeln kan förlora en miljon på att inte kunna skriva egna reklamavtal.

Nu skriver Emma-Helena Nilsson, 26, som blev Fröken Sverige 1999, en bok om sina erfarenheter - både de bra och de dåliga.

"Jag har fått vassare armbågar och mer skinn på näsan sedan Fröken Sverigeåret. Jag fick lära mig mycket, resa och träffa nya människor", säger Emma-Helena Nilsson.

1999 var det fortfarande Bonnierägda Vecko-Revyn och TV 4 som hade hand om tävlingen, inte TV 3 som i dag. När 24-åriga Emma-Helena vann började ett omtumlande år. Först bar det av till Miss Universumtävlingen på Trinidad, sedan följde uppdrag som värdinna, konferencier på en lång turné för att välja ut nästa års landskapsfröknar, med mera.

Emma-Helena såg snart baksidan med sin nya titel: att arrangörerna ville bestämma det mesta. I boken tar hon upp hur hon blev livegen på det sättet att alla inkomster som förknippades med hennes namn skulle gå till arrangören och produktionsbolaget som höll i tävlingen.

- Rik blev jag inte! Det jag fick var lönen för konferencierjobben.

Det Emma-Helena Nilsson är mest kritisk mot var att hon som Fröken Sverige inte fick en chans att bestämma vilka produkter hon skulle förknippas med.

- Innan jag vann tänkte jag inte på exakt vad som skulle hända sedan. Men jag var bergsäker på att man skulle kunna välja vilka produkter man ville knyta till sig, men allt var redan klart. Jag hade hellre haft en egen manager eller ett nära bollplank och bestämt detta själv, jag är ju van att tänka på sponsorer och sådant eftersom jag tävlat i längdskidor i många år. Man borde få vetat vad som gällde redan innan.

Claes Elefalk är klientmanager på IMG/McCormackgruppen, som arbetar med idrottsstjärnor, modeller och musiker. Han uppskattar att en Fröken Sverige skulle kunna tjäna en - kanske uppemot två - miljoner själv om hon bara fick chansen att skriva egna avtal och reklamkontrakt.

- Egentligen borde tjejerna redan när de kommer med i uttagningen skaffa en konsult som ger råd innan de skriver på de första pappren. De borde försöka förhandla till sig rätten att skriva vissa egna avtal. Då kunde hon som vinner Fröken Sverigetiteln göra egna reklamuppdrag och tjäna någon miljon, kanske närmare två, säger Claes Elefalk.

Emma-Helena Nilsson började fundera över avtalen ganska tidigt.

- Men det är som att man ska vara så otroligt tacksam för att man blivit vald och inte ställa några krav.

Fick du en känsla av att omgivningen ser en Fröken Sverige som en blåst bimbo?

- Nej, jag tror inte att det beror på att man är tjej, utan snarare på att man är så ung.

Men Emma-Helena tycker också att hon fick ut mycket bra av tävlingen.

- Jag har fått mycket kontakter och många konferencier- och värdinnejobb, varav en del utomlands. Nu driver jag eget eventföretag, och då har jag också nytta av att titeln öppnar dörrar.

FAKTA/Emma-Helena Nilssons bok

Cecilia Gustavsson