Hej företagare, visa att firman gillar ungar

Succé för Kvinnas barnkampanj

RELATIONER

En lång rad företag har redan beställt dekalen

till Aftonbladet Kvinnas kampanj "BB - Barn är bra Business".

- Jag tycker att den är väldigt rolig och ska klistra den på ytterdörren, säger Eva-Lena Olsson på Rimi

i Storfors.

Av matvarubutikens sex anställda är två gravida just nu. Så Eva-Lena Olsson tycker att dekalen är talande för hennes

arbetsplats.

Arbetsgivaren främjar småbarnsföräldrarna vid schemaläggningarna, så att de slipper jobba kvällar och helger i möjligaste mån.

Andreas Thernström, 25, är tekniker på Swedia Networks i Sturup, och har också beställt dekaler.

- Kul grej med klistermärken, tycker han.

Företaget som han arbetar på stöttar nyblivna föräldrar genom att fylla ut föräldrapenningen med 10 procent av lönen.

I Avesta kommun uppmuntras de kommunalanställda papporna att ta föräldraledigt, liksom att delta i pappagrupper inför förlossningen, enligt personalsekreteraren Rune Olsson.

- 80 procent av våra anställda är kvinnor. Därför är det viktigt att deras män delar på ansvaret för barnen, så att vi inte förlorar personal, säger han.

- Jag tror på jämställdhetsmärkning av tjänster, varor och produkter. Jag ska kopiera dekalen och skicka den med brev.

Till och med Finland har hört av sig. Det är högstadieskolan i Närpes som vill ha dekaler att sätta upp.

Beställ dekalen här!

Mary Mårtensson

ARTIKELN HANDLAR OM