Miss India - vinner hon för att sälja smink?

Fem Miss-titlar har fått Indiens skolflickor att gå från flätor till hårdsminkat på bara sju år. Kosmetika-
försäljningen har ökat med
7 000 procent. En slump?

1 av 5 | Foto: AP
Senast i raden, Miss World 2000 Priyanka Chopra.
RELATIONER

I dag har många av dem frisyrer hämtade direkt ur Vogue eller Vanity Fair.

De har också läppstift, mascara, ögonskugga och puder, allt som tidigare var tabu.

I New Delhi, Bombay och Madras vimlar det nu av skönhetssalonger, boutiquer och välklädda unga damer.

På kort tid har Indien blivit en supermakt i skönhet.

Fem tunga titlar på sju år - två Miss Universum och tre Miss World - har gett de unga helt nya förebilder som "moderna kvinnor".

- I dag drömmer förorternas och medelklassens flickor om Manhattan, Paris och Hollywood, skriver tidningen Times of India om "miraklet".

Alla vill bli som Sushmita Sen, Aishwarya Rai och de andra, som nu är omsvärmade kändisar, välbetalda filmstjärnor och modeller.

När årets Miss Universum koras i Puerto Rico i natt kommer 100 miljoner indier att följa

direktsändningen i teve.

Och i varje liten stad och stadsdel i världens näst folkrikaste land har man sina egna skönhetstävlingar...

Ja, det är nästan en kulturrevolution om man tänker på de blodiga protesterna mot Miss World-tävlingen i Bangalore 1996 då ungdomar hotade bränna sig till döds.

Men nationell stolthet blandas med öppet tvivel.

- En titel eller två vore naturligt men när Indien fortsätter att vinna så måste man fråga sig varför, säger Aparna Reddy, journalist i New Delhi.

Hon och kvinnorörelsen pekar på kosmetikaindustrin som ökat försäljningen med 7 000 procent sedan Sushmita Sen vann första segern i Manila 1994.

Landet har invaderats av alla de stora i branschen: Chanel, Dior, Lancome, Elizabeth Arden, Nina Rico, Estee Lauder, Shiseido och så vidare fyller hyllorna.

Den egna industrin har svarat med örtbaserade "helande" preparat.

- Det krävdes skönhetstitlar för att väcka

Indiens slumrande men

potentiellt

enorma marknad, menar Aparna Reddy.

Varje ny seger har stärkt misstankarna om uppgjorda resultat.

Striden hettar till. Feministrörelsen kämpar för sin överlevnad och mot kvinnornas avpolitisering. In i bilden kommer också hindunationalistiska grupper som förklarat krig mot den "onda utländska kulturimperialismen" och bannlyst alla skönhetstävlingar i Uttar Pradesh, den folkrikaste delstaten.

Chefredaktör Sathya Saran på tidningen "Femina" i Bombay sköter Miss India-tävlingen och den landsomfattande, ständigt pågående jakten på talanger.

Hon har en helt annan förklaring till Indiens häpnadsväckande framgångar.

- Tävlingarna handlar inte längre bara om skönhet utan också om attityder, personlighet och medvetenhet. Det är först nu som våra flickor kommer till sin rätt...

Lång, lagom mörk hy, smarthet och bra engelska är receptet för framgång.

Staber av proffsiga makeup-artister, designers, personlighetsutvecklare, dietister och fys-tränare tar hand om talangerna från unga år, lär dem gå, le och tala på rätt sätt.

Mammorna driver på i en fåfäng önskan att återuppleva sin egen ungdom och ge döttrarna vad de själva aldrig uppnådde.

På skolfria dagar fylls skönhetssalongerna av mammor och barn. Trender och mode skiftar snabbt...

Pressen på alla de flickor som kanske inte ser lika bra ut ökar också.

För de utvalda skönheterna gäller också att säga rätt sak vid rätt tillfälle.

Sushmita Sen talade om Moder Theresa som sin idol och

andra vinnare har i finalutfrågningen sagt att de vill verka för att ge kvinnorna jämställdhet och makt eller talat om sin med-

känsla med de fattiga massorna.

- Banala utantilläxor, fräser kvinnorörelsen.

I dag produceras skönheter på löpande band både för de internationella och inhemska marknaderna. Många gör karriär och tjänar bra pengar som modeller, mannekänger, skådespelare och ambassadörer för olika märkesvaror.

- Dom säger åt oss vilka läppstift, schampon och hudkrämer vi skall köpa samtidigt som hälften av Indiens kvinnor fortfarande saknar vatten, el och vägar,

säger Aparna Reddy.

Storsäljaren är fortfarande "fairness cream", farmors recept för ljusare hy - nu i modern förpackning.

Nyckelorden speglar männens kvinnosyn som ges utlopp i äktenskapsannonserna: "Times of India" har hela 14 sidor varje söndag - som nogsamt anger kast, ljushyllthet, skönhet och oskuld som önskvärda egenskaper.

Skönhetstävlingarna har blivit till en epidemi och hålls för

alla åldrar och på alla nivåer.

Det är blodigt allvar för alla: varje tävling räknas och många drömmer om karriärer utomlands eller i Bombay.

Redaktör Sathya Saran menar att Indiens kvinnor fått en positivare attityd och större självförtroende av de många skönhetstitlarna och att flickebarnen, på många håll betraktade som en ekonomisk belastning, får allt större egenvärde.

- De som lyckas i branschen jämnar väg för många andra och danar datasamhällets nya indiska kvinna, säger hon.

Någon ny seger i Puerto Rico räknar hon inte med och anser det heller inte önskvärt: det skulle bli för mycket av det goda.

Framgångarna betyder mycket lite eller ingenting alls för de 250 miljoner fattiga kvinnor som bor i Indiens 600 000 byar. Men det är de som är kosmetikaindustrins nästa målgrupp.

Trettiofem satellitkanaler når nu de flesta byar och billiga kollektioner lanseras för dem som slavar från morgon till kväll och knappt har råd med två mål mat om dagen.

Indiska titlar

Bo Gunnarsson

ARTIKELN HANDLAR OM