– Utan rätt märke är man ingen

För Lydia och Bella är kläder, smink och musik det viktigaste och roligaste av allt

RELATIONER

Beauty Queens?

Nej, tweens!

– Smink är det roligaste som finns, säger Lydia och Bella.

Två unga tjejer på väg in i tonåren.

Foto: RIKARD LAVING
Kompisarna Bella Höglund och Lydia Wedlund älskar att shoppa och spenderar massor av pengar på kläder, skivor och smink. Lydia har ett klassiskt tonårsrum med posters på väggarna, video, stereo och två neonfärgade fåtöljer i plast.

Båda har blått nagellack och blå ögonskugga.

– Om jag försover mig så hoppar jag över frukosten och sminkar mig. Jag tycker att det är pinsamt utan smink, säger Lydia Wedlund.

Kosmetika från Isadora är vad som gäller. Och de enda byxor som hon trär över rumpan är Savan.

– Om man inte har Savan är man inte ball, säger Lydia.

Märken är viktiga.

– Annars kan man få blickar.

Båda färgar håret. Den ena har tonat bort det blonda, den andra blonderat bort det mörka.

– Det är alltid Lydia som färgar mitt hår, säger kompisen Bella Höglund.

I öronen dinglar silverringar. Lydias är små, Bellas gigantiska.

Är det viktigt hur man ser ut?

– Ja. Man vill känna sig snygg och att alla ska kolla på en, säger Lydia.

M obil är ett livsviktigt attribut. Lydia har en metallic-lila Nokia. Den kostade över tusen spänn.

– Den är vattentålig och har wap-funktion, säger Lydia som har laddat ner massor av olika ringsignaler.

– Man sms:ar mest. Annars blir det dyrt.

De lyssnar på Eminem, Westlife, Back Street Boys, Madonna och Britney Spears, läser tjejtidningen Frida och älskar att shoppa, särskilt smink, hårprylar, trosor (”string, förstås!”) och BH.

Shoppingrundorna går till H&M, JC, Åhléns, Lindex, Kapp-Ahl och Impuls.

Bio och McDonalds är fritidsnöjen, liksom kafé.

Tjejerna har precis gått ut årskurs sex i Högalidsskolan i Stockholms innerstad.

De har hela tonåren framför sig – men imiterar redan hela tonårsbeteendet.

Självrespekten bärs upp av olika varumärken och tillbehör, utan riskerar man att vara ingen, i värsta fall en tönt.

Att hävda sig inför de andra tjejerna och att inte hamna utanför gänget tycks viktigast. Att imponera på killarna kommer i andra hand.

Lydias mamma säger att dottern konsumerar för mellan 600 och 1 000 kronor på egen hand varje månad. Då är inte kläder inräknade.

Det är ständigt tjat om pengar.

– De vanligaste argumenten är att ”Alla andra har!” och ”Jag behöver...”. Så jag har börjat räkna procent i klassen. Och alla har INTE, säger Marina.

– Jag vill gärna säga nej och strunta i att andra får, men i slutändan ger man med sig. Jag är rädd för att hon ska hamna utanför. Men visst sätter jag gränser ibland, jag har inte alltid råd.

Och hemma väntar nästa tjej – lilla Olivia, – vars idol redan är Britney Spears.

– Det här med kläder och smink har gått fruktansvärt långt ner i åldrarna. Förut ville ju alla vara Pippi Långstrump. Nu ska de se ut som Britney Spears allihop. Jag tror att det vände med Spice girls, säger Marina.

Fakta/Tweenager/tween

Mary Mårtensson