Ironin är ute - det äkta säljer

Forskare: Trenden kommer att hålla länge

1 av 3 | Foto: CALLE TÖRNSTRÖM
2 miljoner tittare Lasse Berghagen om sig själv: "Jag har kommit upp i en sån ålder att jag inte är rädd att göra bort mig."
RELATIONER

"Att våga vara sig själv", är det nya framgångsreceptet. Farväl cool distans och ironi. Lasse Berghagen, Håkan Hellström och Maud Olofsson lockar folket till sig genom sin äkthet.

Äkthet säljer.

Den svala distansen är på väg bort och in på scen träder gänget som vågar vara sig själva.

Länge har den ironiska generationen angett tonen inom underhållningen, men det är inte längre det vinnande konceptet, enligt trendoraklet Henrik Mattson. Han är inte det minsta förvånad över folklighetens återkomst.

- Det handlar om autenticitet, en längtan efter det oförstörda, äkta och det snälla. Ironin är bra, men den orkar man inte med för länge, som med vilken annan tonårsrevolt som helst.

Personer som vågar vara sig själva är den vinnande formeln. Att det går hem hos en allt större publik beror på att det finns en längtan hos vanliga människor att känna att de kan vara sig själva, tror Henrik Mattson.

Även de mest trendkänsliga personerna sitter numera i publiken när Lasse Berghagen uppträder, något som var otänkbart för bara några år sedan. Dragshowartisten Christer Lindarw var en av alla allsångssjungande på Skansen.

- Hellström och Berghagen är sig själva och det är så vi vill att det ska vara även hos oss själva. Ironin gick för långt. Nu har till och med den ironiska generationen börjat bli ironiska mot sig själva. De längtar också efter det som är äkta.

Både Henrik Mattson och mediekonsulten Claes Simonsson tror att det är en reaktion på ett samhälle med snabba förändringar. För att klara av dem behövs trygghet och det jordnära. Det är det publiken ser, äkthet oavsett om man heter Maud Olofsson eller Håkan Hellström.

- Det här är en trend som kommer att hålla i sig väldigt länge, säger Henrik Mattson.

Röster om Lasse, Maud och Håkan

Ulrika Nandra

ARTIKELN HANDLAR OM