Så fixar du sommarens sexigaste ben

Långa, korta, slanka eller sexiga.Det är dags att visa benen igen. Så här får du sommarens sexigaste ben.

1 av 2 | Foto: GETTY IMAGES/PRB
”Den krassa verkligheten är att det inte finns några snabba mirakelkurer för att få slanka ben. Det är regelbundenhet som räknas”, säger David Aston, sjukgymnast och utbildningsansvarig på A&C Sportcenter i Malmö.
RELATIONER

 Solen är här och nu är det dags att börja fixa med benen inför sommaren. Torrborstning och massage livar upp trötta ben. Och börjar du sköta om dig redan nu kommer du att bli positivt överraskad när det är dags att dra på dig kjolen. Starka ben är snygga ben.

Alla har inte lika slanka och välsvarvade ben som fotomodellerna Naomi Campbell eller Gisele Bündchen, men har du tid att lägga ner lite extra träning och omsorg kan du få mycket gratis. Motivation är den bästa medicinen för att uppnå sommarens snyggaste ben.

– Det är en kombination av olika aktiviteter som ger det bästa resultatet.

Att man blandar konditions-, styrka- och rörlighetsträning. Man bör försöka välja en träningsform som man trivs med, berättar David Aston, sjukgymnast och utbildningsansvarig på A&C Sportcenter i Malmö.

– Den krassa verkligheten är att det inte finns några snabba mirakelkurer för att få slanka ben. Det är regelbundenhet som räknas och helst ska man träna minst två gånger i veckan för att få effekt. Är man nybörjare men vill komma i gång med träning så är det en bra idé att ta kontakt med en seriösfriskvårdsanläggning som erbjuder utbildade tränare. De kan tipsa om vilka övningar som är effektiva och det kan vara skönt att bolla idéer med någon som är kunnig i både träning och kost, berättar han.

– Ät fler måltider utspridda under dagen och undvik raffinerade produkter som vitt bröd och socker. Kostcirkeln är det som gäller fortfarande och mycket grönsaker. I stort innebär det att bli mer hälsomedveten, berättar David Aston.
Det finns

inte några snabba mirakelkurer för att få slanka ben

Mycket kan du göra genom att ändra din dagliga livsstil. Ett allmänt tips är att lägga 1–2 timmar i månaden, eller 10–15 procent av den tiden man lägger på träning, på seriös litteratur inom ämnet.

Är man otålig och vill ge sig i kast med en benkur meddetsamma är det torrborstning, salta bad och massage som räknas. Att sätta igång cirkulationen i benen med hjälp av olika massagetekniker är halva hemligheten till friska ben.

Till de senaste mirakelmetoderna räknas endermologibehandlingar eller den så kallade LPG massagen, som snabbt blivit populär i USA och Frankrike. LPG-massagen (efter uppfinnaren Louie Paul Guitay) har tidigare använts för att rehabilitera idrottsskador, men man upptäckte ganska snart att massagemaskinen gav trevliga bieffekter.

– Man kan väl närmast beskriva det som en massage i tre olika steg. Vanlig massage, bindvävsmassage och lymfdränage. Maskinen ”nyper” tag i huden och skakar loss fettlagringar och slaggprodukter, berättar Andréa Larsdotter, massageterapeut på Eriksbergskliniken i Stockholm.

– Ungefär som med en sugpropp dras fett och slaggprodukter ut till lymfsystem och där tar kroppen hand om det. Kroppen renas och huden blir fast och elastisk. Apelsinhuden dämpas och i vissa fall försvinner celluliterna helt beroende på hur gamla de är. Tekniken används sedan länge inom sjukvården i Finland mot ärrvävnad och brännskador, berättar hon.

Agneta Elmegård

ARTIKELN HANDLAR OM