Nu kan du ta rynkspruta på kafferasten

Brittisk kosmetikkedja säljer botoxinjektioner på löpande band

RELATIONER

Ansiktslyftning på lunchrasten, är det möjligt?

Ja, faktiskt.

På den brittiska kosmetikkedjan Boots kan du få en rynkutslätande botoxinjektion på tio minuter.

Foto: Peter Knopp
Nervgiftet injiceras främst i pannan, mellan ögonen och runt munnen.

Boots är den första affärskedjan som erbjuder ”tillfälliga skönhetsoperationer”, enligt tidningen Daily Telegraph. Män och kvinnor med ålderskomplex är välkomna att få sig en spruta med det muskelförlamande medlet Botox. Priset är cirka 2 000 kronor och ingreppet tar tio minuter.

Ger biverkningar

Botox är ett nervgift som togs fram som kemiskt vapen under Kuwaitkriget. I renad form används det i dag för att släta ut rynkor på skönhetssalonger världen över. Förra året lät över en miljon amerikaner injicera giftet i pannan, runt ögonen och munnen. Musklerna förlamas under fyra till sex månader, slätar ut ålderstecken och gör det omöjligt för nya att uppstå.

Enligt experter är det ofarligt i små mängder, men kan ge biverkningar som trötta ögonlock och huvudvärk som i värsta fall håller i sig en månad.

”Risk för överdos”

Affärsidén får hård kritik av psykologer,
Världens trendigaste gift läkare och plastikkirurger som anklagar Boots för att sprida världens trendigaste gift. De menar att en butik är fel plats att utföra ett medicinskt ingrepp på. Dessutom kan en överdos av giftet leda till en permanent förlamning av musklerna i ansiktet. Det blir då omöjligt att göra normala ansiktsrörelser.

Boots försvarar sig: alla injektioner utförs av specialister med minst nio års erfarenhet.

– Vi har satsat mycket resurser för att motsvara de stränga standardkraven, säger Stephen Bothroyd på Boots, till Daily Telegraph.

”Låter främmande”

I Sverige går det att göra giftinjektioner på skönhetssalonger. Butikskedjorna Kick’s och Åhléns har dock inte en tanke på att sälja botoxingrepp.

– Att injicera gift är inte vår filosofi. Vi lyfter fram kundens skönhet med hjälp av produkter. Att göra förändringar på konstgjord väg låter främmande, säger Per Larsson, marknadschef på kosmetikkedjan Kick’s, till aftonbladet.se.

Hanna Blanksvärd