Läsarna sviker tjejtidningarna

Medieforskare: Silikons konkurs var väntad

Foto: ÅSA SJÖSTRÖM
KAMPEN ÄR ÖVER Silikon är bara en i raden av tjejtidningar som kämpar mot sjunkande upplagor. Konkurrensen med de utländska magasinen är hård, säger Silikons chefredaktör Stina Cederholm.
RELATIONER

Det går utför med tjejtidningarna.

Nu går en av de minsta, "Silikon", i graven.

- Det känns jättetråkigt eftersom jag tycker att vi behövs, säger chefredaktören Stina Cederholm.

Sista numret.

Ägaren Titan Media begärde i torsdags tidningen i konkurs med skulder på drygt en miljon kronor. Produktionsbolaget lägger ner tidningen men behåller rättigheterna. Troligen har det sista numret kommit ut.

- Det har varit för tungt för ett fristående bolag att driva en enda tidning. Ett större förlag kan pressa priserna på ett annat sätt och är mindre konjunkturkänsligt, säger Stina Cederholm.

Silikons upplaga sjönk mellan år 2000 och 2001 med 4 800 exemplar. Och trenden är liknande för många andra tjejtidningar, exempelvis "Hennes" som sjönk med 11 900 exemplar under samma tid.

Stina Cederholm tror att nedgången delvis kan förklaras med att allt fler svenska tjejer köper utländska magasin.

- Den konkurrensen ökar eftersom våra vanor blir allt mer kontinentala, säger hon.

Profilering på sex

Medieforskaren Anja Hirdman är inte förvånad över Silikons konkurs. Hon tror att konkurrensen med "Cosmopolitan" blev för hård.

- De har profilerat sig på samma sak, det här med sex. När de blir för likriktade och vänder sig till samma målgrupp blir det här konsekvensen.

Hon efterlyser ett nytt innehåll i tjejtidningarna.

- Det finns en väldig underskattning av publiken när man hela tiden kör på samma idéer om utseende och kroppen. Jag skulle vilja se en mycket mer självklar ton som finns i många tidningar som riktar sig till män. Som inte problematiserar sin publik, säger Anja Hirdman.

"Stärkande innehåll"

Men Stina Cederholm tycker inte att tidningens innehåll varit problemet.

- De som läser tidningen vet att innehållet är stärkande och inget material tjejer mår dåligt av, säger Stina Cederholm.

Värt att notera är att tidskrifter som riktar sig till killar, "Café" och "Slitz", visar en liten om än blygsam ökning under perioden 2000-2001.

Annika Sohlander