Det har blivit inne att klä sig svenskt

RELATIONER

Svenskt mode säljer - i hela världen.

Trendig design har gjort klädexporten större än någonsin.

- Vi gör kläder som tilltalar väldigt många i världen, säger Ingrid Giertz-Mårtenson, vd vid Svenska moderådet.

Foto: AP
Årets jeans från svenska Whyred säljs över världen.

Svenska kläder sys mestadels utomlands.

Men designen är fortfarande helsvensk. Och svenskt är helrätt. Så rätt att flera trendiga märken väljer att betona plaggets svenska ursprung. Tiger har lagt till of Sweden i namnet och J Lindeberg har lagt till Stockholm collection.

Positivt i utlandet

- De svenska designmässiga signalerna uppfattas som positiva i utlandet. Därför är det självklart att det kan vara bra att säga att det kommer från Sverige, säger Ingrid Giertz-Mårtenson.

Svenska designer säljer allt mer av sina kollektioner utomlands. De senaste åren har ökningen varit stadig och i år exporterar de svenska klädföretagen för över sex miljarder kronor.

Största marknaden finns i de nordiska länderna, men även i Tyskland, Holland, USA och England ökar intresset för svensk kläddesign.

Framgångar i Japan

- Under senare år har Japan blivit en intressant marknad, inte minst efter en stor satsning vi gjorde för första gången för tre år sedan. Flera företag har haft väldigt stora framgångar där, säger Ingrid Giertz-Mårtenson.

Alltid aktuellt

Hon tror inte att klädernas styrka ligger i det unika.

De är varken konstnärliga som haute couture i Frankrike, eller nyskapande som hos små formgivare i England och Belgien.

Svensk design är framför allt dagsaktuell.

- Svenska formgivares styrka är att sömma vad som verkligen ligger i tiden i dag och att plocka fram ett uttryck för det som tilltalar väldigt många människor inte bara i vårt land, utan även i andra länder, säger hon.

Men det betyder inte att svenska kläder är tråkiga.

Snarare lättburna, tidsanpassade och moderna.

Svensk design på export

Foto: ap
Parnevik såg till att det blev stil på golfbanan.

Camilla Norström