Bris: Vi har tre-fyra svåra fall om dagen

RELATIONER

Misshandel och sexuella övergrepp. Barn som lever i ren misär.

– Vi får i snitt tre, fyra svåra fall om dagen, säger Gunnar Sandelin, presschef på Bris.

Foto: Kalle Assbring
Mia Svensson är Bris-ombud. Hon har tidigare arbetat ideellt på Bris och svarat i Barnens hjälptelefon.

En gråmulen lördagseftermiddag får Aftonbladet Söndag vara med på ett jourpass hos Bris. Två ”jourare”, som alltid är anonyma, pratar med barnen.

Det ringer oavbrutet i tre timmar, telefontiden ut.

En kille blir mobbad i skolan. Han blir knuffad, retad och kompisarna snor och gömmer hans saker.

En annan flicka berättar att hon blir slagen. Flickan vill ha hjälp, men något händer och hon lägger på luren.

– Ibland tar jag kontakt med sociala myndigheter. Men det sker alltid i samråd med barnet, säger Mia Svensson, Bris-ombud som tar över de svårare samtalen från jourarna.

– Barn ska inte fara illa, men jag måste hela tiden känna efter hur långt barnet har kommit i tanken på att göra en anmälan, som oftast rör föräldrarna. Som vuxen är man ofta långt framme i tankarna om vad som kommer att hända, det är sällan barn.

– Svåra problem handlar oftast om misshandel och övergrepp. Jag kan lägga fram förslag som barnet får lyssna till, sen får det ta den tid det tar innan barnet bestämmer hur vi ska göra, säger Mia Svensson.

Vad händer när du tagit kontakt med sociala myndigheter?

– Först och främst måste barnet förstå att det inte kan vara anonymt längre. Sedan brukar jag be att barnet ska ringa tillbaka så jag kan berätta hur kontakten med socialtjänsten gick och vad de kommer att göra.

– Gör man en anmälan är sociala myndigheter skyldiga att ta över, sen släpper vi fallet. Men skulle det strula så är barnet alltid välkommet tillbaka till oss.

Bris har de senaste åren tagit emot cirka 1 200 samtal från barn som blivit misshandlade.

2002 tog Bris kontakt med myndigheter i 108 fall.

I drygt 70 fall kontaktades socialtjänsten.

Så ringer man och mejlar till Bris

Ulla-Lene Österholm