Svart är modellen

Agenturerna söker efter de nya stjärnorna i Afrika

1 av 3 | Foto: scanpix
HELT RÄTT PÅ CATWALKEN Modellagenturen Elite har just öppnat sitt första kontor i Afrika. ”Det är tid att annonsmarknaden vaknar upp och inser vilken stor svart kommersiell marknad det finns”, säger kontorsansvariga Lyndsey McIntyre.Yves Saint Laurent och de andra modeskaparna har såklart hakat på trenden.
RELATIONER

LONDON

Glöm blondiner och blek hy.

Mörkt är modellen som gäller.

De stora modellagenturerna letar i Afrika efter framtidens ansikten.

Modellvärlden är fortfarande märkligt enfärgad. På modehusens visningar och i annonser och reklam är det nästan enbart vita, västerländska modeller som syns.

Vare sig det gäller mode eller smink eller andra produkter är bilden densamma.

Enstaka så kallade ”svarta pärlor” syns, men är så få att de får uppmärksamhet just i egenskap av färgade.

Naomi Campbell är den mest kända bland de färgade modellerna och den enda som platsat i kategorin ”supermodeller”. Men nu letar agenturerna på bred front efter nya färgade modeller.

Asiatiska ansikten ses som intressanta, men det är framför allt mot Afrika som intresset riktas.

Elite Model Management, en av de allra främsta agenturerna, har just öppnat sitt första kontor i Afrika.

– Det är väldigt vackra människor här med underbar benstruktur, säger Lyndsey McIntyre, ansvarig på kontoret i Kenya.

Enorm marknad

I tidningen Observer berättar hon om agenturernas jakt på nya, färgade modeller. Enligt modeexperterna är det på den afrikanska kontinenten som de nya exotiska ansiktena finns.

En annan aspekt är identifikationen. Köpkraften är starkast i västvärlden, men den potentiella marknaden i mer outvecklade länder är enorm. Då måste dock köparna kunna identifiera sig med modellerna.

– Afrika är en

ottappad källa, och det är tid att annonsmarknaden vaknar upp och inser vilken stor svart kommersiell marknad det finns därute. Ändå är bara två till tre procent av modellerna färgade, säger McIntyre.

Ett oväntat problem är att modellerna från vissa länder i Afrika, tvärtemot vad man kan tro, inte är smala nog för att passa modellnormen.

För kraftiga bakar

I länder med utbredd fattigdom ses övervikt som ett tecken på välstånd. När en skönhetstävling med tävlande från hela Afrika nyligen anordnades diskvalificerades alla hundra kandidaterna från Uganda för att de hade för breda höfter och bakar.

– Jag är förstummad över modeindustrins besatthet av smala höfter, säger Jan Malan, domare i Face of Africa.

Samma ideal

Han konstaterar dock att de färgade modellerna knappast kommer att kunna ändra de sjuka kvinnoidealen.

– Vi vill att afrikanska modeller ska lyckas internationellt så vi ger modehusen vad de vill ha.

Jennifer Wegerup

ARTIKELN HANDLAR OM