Läsarna om barnbehåarna på Lindex:

"Detta är helt åt skogen!"

RELATIONER

En riktig läsarstorm drog in i mejlen efter artikeln om barnbehåarna som Lindex säljer.

Många påpekar bristen på snygga behåar i riktigt stora storlekar, en del tycker att det är bra att barnbehåar säljs.

De allra flesta reagerar starkt på att man riktar sin försäljning av vadderade behåar till småflickor.

Lindex har börjat sälja vadderade behåar med Disneymotiv. Den minsta storleken är 65 AA.

”Som förälder känner man sej äcklad till döds över cynismen som råder.

De flesta människor i samhället har barn, ändå ser det ut som det gör, bl a inom klädindustrin.”

Ann H, Örebro

”Själv har jag en dotter på 12 år som trots sin ålder börjat få bröst. Jag tycker faktiskt att det är jättebra att Lindex har börjat sälja underkläder till barn för tyvärr är det så att barn utvecklas tidigare numera. ”

Veronica

”Jag känner ganska många i min ålder [15] som är väldigt små av sig och har just storlek storlek 65 AA.upp till 70 A. Och det beror på att alla tillverkare gör olika stora underkläder.”

/My

”Fortsätter de med denna kollektion kommer jag inte att konsumera ett vitten där i fortsättningen!”

Elisabeth

”Problemet blir att det finns föräldrar som inte orkar och har tid att jaga efter "normala" kläder till barnen, och därmed kommer deras barn till skolan eller dagis i dessa vuxenmode-kläder och därmed skapas ett yttre tryck på de andra barnen att de också måste klä sig "vuxen-mode-riktigt". Detta ger en källa som kan urarta i utfrysning och/eller mobbning. Dessutom kanske det till och med finns föräldrar som tycker att det är gulligt att deras döttrar ser ut som små "sex-objekt", vilket i sin tur är mycket skrämmande.”

Kerstin, mamma med barn på dagis och i skola

”Sorgligt blir det när osäkra föräldrar köper en sådan här behå till sitt barn. Om ingen köper blir det "bara" ett rejält magplask.”

Jimmy

”Tycker det är fruktansvärt att Lindex vänder sig till barn. Något jag själv även reagerade väldigt starkt på när jag såg dessa minimala behår i affären. Något som jag även reagerade på var att jag hittade fler "barn"-behå än behår till mig själv!

Detta är helt tokigt. Jag har själv en stor byst, storlek DD-E, och hittar oftast fler behå till barn än till mig själv på Lindex. Detta är helt åt skogen!

Jag har frågat de på Lindex i min stad varför de inte har fler i min storlek och det svaret jag får är att de väljer inte själv vad de får in för sortiment i butiken. Detsamma svaret får jag när jag frågar varför de har "barn" behåar. Men visst har de ett val ändå! Hade jag jobbat i den butiken hade jag helt enkelt inte sålt dessa behåar till barn. ”

Janet i Skåne

”Min dotter är idag 13 år och har använt BH i två år. Har du tänkt på när du skrivit artikeln att det faktiskt finns unga tjejer som blir tidigt utvecklade. Redan för två år sedan fanns det BH med diskreta Disney mönster. Min dotter har använt dem och de var inköpta på Lindex. Jag har aldrig haft något problem med det. Då är det ännu viktigare att ens barn klär sig anständigt och inte går i för korta magtröjor eller mini mini kjolar.

Behöver ens barn använda Bh för att de har stora byst, så skall de göra det,

Sen kan jag hålla med om att en Bh för yngre inte behöver vara vadderad. ”

Madeleine

”Är det vinsterna på aktierna som är avgörande i dessa fall, när barn exponeras för att få ökad vinst för företagen?

Kanske inte affärskedjan tänker på individen som sådan, utan bara på vinsterna.

Det bästa vore om de kunde tänka lite mera på människans livskvalitet.”

Håkan

”Vi föräldrar försöker skydda och förbereda våra barn mot alla faror som kan möta dem, och att med en sådan produkt uppmuntra till att barn, för det är BARN vi talar om, får en bild av att vara "vuxna", med de möjliga risker det i detta fall kan innebära, bara för att sälja mera får mig faktiskt att må illa.”

Lars

”Jag är en kvinna på 42 år och mamma till två flickor på 15 och 17 år. Jag har i flera år reagerat på de underkläder som marknadsförs till småflickorna och har med sorg i sinnet förstått att försäljningen måste gå bra. Underkläderna finns kvar år efter år och målgruppen, 10-12 åringarna, tjänar inga egna pengar så inköpen måste ske med föräldrarnas godkännande.

När jag står på Lindex underklädesavdelning känns det som jag befinner mig i ett rekvisita-förråd för porrfilmer. Jag har förbjudit mina döttrar att köpa stringtrosor, och noterar med glädje att de inte vill ha dessa obekväma plagg, men jag märker snabbt att det knappast finns några alternativ. Allra längst in i affären finns några stora rejäla underbyxor som passar farmor eller mormor men där emellan finns inget.”

Lena