80-talet är här med - Starlet

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-11-27

Benvärmare, rosa träningsoverall, blå ögonskugga - och nu Starlet.

80-talsvågen ska sälja gammal tjejtidning till ny generation.

- Jag köpte Starlet i smyg som liten, säger Cecilia Sandbring, chefredaktör.

Tre generationer kvinnor har redan vuxit upp med den fyrkantiga lilla boken med tecknad romantik. Tidningen startade 1966, hade sin glansperiod på 1980-talet som veckotidning i 60 000 exemplar och begravdes 1993.

Nu hoppas Egmont förlag att nästa flickkull tar över.

- Vi såg 80-talstrenden i våras, när till och med benvärmarna kom tillbaka. Eftersom ingenting var större än Starlet på åttiotalet så föddes tanken, säger marknadschef Håkan Hildingsson, Egmont.

Lik den gamla

Tidningen är förvillande lik den gamla. En vanlig tjej täcker omslaget och logotypen känns igen. De svartvita sidor med kärleksserier som utmärkte Starlet finns kvar. Serier och noveller återanvänds från gamla nummer, men man planerar att köpa nytt material.

- Vi har valt serier som funkar även i dag men ändrat en del. I stället för Janne och Lena heter de Alexander och Emma, säger Cecilia Sandbring, chefredaktör.

Om den blir en succé är långt ifrån säkert.

Femtonåriga Matilda Deckel och Alicia Rundgren har aldrig hört talas om Starlet och låter sig inte nostalgitrippas till ett köp.

"Texterna är långa"

- I början känns den som en vanlig tidning men sedan kommer de svartvita sidorna. Texterna är väldigt långa, frågan är om man orkar läsa allt, säger Matilda Deckel.

I övrigt liknar tidningen Frida och Veckorevyn, med kändisar, skönhetstips och mode.

- Branschen vill hitta alla glipor i utbudet. Nu är det tydligt att man riktar in sig på tjejer mellan 9 och 14 år. Grabbar förutsätts läsa efter specialintresse, men för tjejer är åldern det viktiga, säger Anja Hirdman, medieforskare.

Hon varnar för en barnslig ton kombinerad med vuxet innehåll.

"Förrädisk"

- Blandningen kan vara förrädisk eftersom den går långt ned i åldrarna. Nioåringar tipsas om hur de ska förändra sitt utseende.

Den 40-åriga chefredaktören försvarar sig med att målgruppen är äldre, högstadietjejer mellan 13 och 15 år.

- Vi har anpassat språk och innehåll efter högstadietjejer. Fram till nu har de läst tidningar för äldre tjejer.

- Vi har tagit bort sextips och krav på hur man ska se ut.

"Får min revansch"

Cecilia Sandbring känner igen kritiken från när hon var liten.

- Mina föräldrar gillade inte Starlet så jag köpte den i smyg, nu får jag min revansch, säger Cecilia Sandbring.

Lena Philipsson, 37, artist, Stockholm: - Ja, jag läste Starlet. Kommer ihåg den som en liten fyrkantig bok med mycket bilder. För mig är inte Starlet förknippat med åttiotalet, jag var yngre när jag läste den tidningen. Jag vet inte om Starlet fungerar i dag, mode kommer och går. Man kan säkert plocka en del plagg från 80-talet, men jag vet inte med annat, tiderna förändras.

Belinda Olsson, 29, journalist, Stockholm:

- Ja, det var jag, big time. Jag växte upp med Starlet och hade hur många som helst. Det första jag gjorde var att kolla igenom serierna och leta efter kyssen, bilden när killens och tjejens näsor krokade i varandra, sedan ritade jag av dem. Jag tycker nog att Starlet var sämre än dagens tjejtidningar för de handlade bara om en grej - att hitta drömprinsen.

Zübeyde Simsek, 34, Robinsondeltagare och frisör, Stockholm:

- Nej, jag var ingen Starlettjej, men hälften av tjejerna i min klass läste Starlet, så det är väl bra om den kommer tillbaka. Jag var en pojkflicka och inte så intresserad av kärlek och killar i den åldern. Jag spelade fotboll och kula med grabbarna i stället. Läste jag något så läste jag Kittyböckerna.

Tidningar för tjejer i olika åldrar

Var du en Starlet-tjej?

Lena Philipson, 37, artist, Stockholm:

Belinda Olsson, 29, journalist, Stockholm:

Zübeyde Simsek, 34, Robinsondeltagare och frisör, Stockholm:

Jessica Ritzén