Dags för årets trafikfara

H&M:s underklädesreklam drar i gång igen - för fjortonde gången

Foto: Ellen Von Unwerth
- Utgångspunkten är att hitta modeller som kan lyfta fram vår kollektion på bästa sätt och inspirera kvinnor att gå till butikerna, har H&M:S presschef Anna Bergare tidigare sagt i en intervju i Aftonbladet.
RELATIONER

Nu är det dags igen. H&M:s reklam för underkläder i juletid har nästan blivit en tradition. Ända sedan den första kampanjen för fjorton år sedan har bilderna på lättklädda supermodeller väckt uppmärksamhet och debatt. Trafikfara, säger en del. Kvinnoförnedrande, menar andra. Feminister har rasat och reklampelare vandaliserats.

Foto: Ellen Von Unwerth

Då, 1990, var det Elle MacPherson som prydde affischerna runt om i hela Skandinavien. I år är de tre stycken – och alla är supermodeller över 30 år: brittiska Naomi Campbell, 33, tjeckiska Daniela Pestova, 33 och amerikanska Angie Everhart, 34.

För Naomi Campbell är det andra gången gillt, hon var julmodell redan 1992.

På frågan om varför H&M väljer modeller som inte ser ut som vanligt folk, har företagets presschef Ann Bergare tidigare svarat så här:

- Det är inget konstigt med det. Vi jobbar på en kommersiell marknad och vill erbjuda våra kunder det bästa, alltifrån de bästa fotograferna och stylisterna till de bästa modellerna.

H&M-modeller genom tiderna

Foto: Fredrik Hjerling
Elle MacPherson var den första julmodellen.

Jenny Lindblom

ARTIKELN HANDLAR OM